Extras din cartea “Paza celor 5 simţuri” de Sf. Nicodim Aghioritul despre marea sminteală pe care o fac în special femeile prin îmbrăcămintea lor necreştinească. Iar acesta dă mustrări şi pentru bărbaţi, inclusiv pentru Arhierei şi preoţi!
Extras din cartea “Paza
celor 5 simţuri” de Sf. Nicodim Aghioritul despre marea sminteală pe care o fac
în special femeile prin îmbrăcămintea lor necreştinească. Iar acesta dă
mustrări şi pentru bărbaţi, inclusiv pentru Arhierei şi preoţi!
“Capitolul
10.
Scumpetea
hainelor este cauza multor răutăţi. Până acum am crezut că scumpetea hainelor este o simplă
deşertăciune, dar mă tem că este hrănitoarea slavei deşarte, maica mândriei,
calea curviei şi hotar al aproape tuturor patimilor. Am spus că este hrănitoare
şi maica slavei deşarte şi a mândriei deoarece sufletul are în obicei înnăscut,
acela de a lua pe dinlăuntru forma cea exterioară a trupului. Şi dacă trupul
poartă haine smerite, împreună se smereşte şi el sufletul. Iar dacă trupul
poartă haine cu slavă deşartă şi cu mândrie, se măreşte şi el în deşert cu
acestea şi se mândreşte după Sf Ioan Scărarul care zice: “Sufletul se face
asemenea lucrărilor din afară şi ia chipul celor ce le face, şi se întipăreşte
de el”
Dar mai
bine să auzim explicaţia de la acelaşi Sf Vasile, care coborându-se la
înţelegerea noastrăne tâlcuieşte cuvântul de mai sus spunând: “A căuta să fii
elegant socot că este tot atât de ruşinos ca a trăi în desfrâu sa a strica
altora casele”.
Iar dacă dumnezeiescul Pavel le opreşte pe femei
care sunt în mod firesc nişte fiinţe iubitoare de podoabă şi împodobire, de la
îmbrăcămintea cea de mult preţ zicând: “aşijderea şi femeile cu podoabă de
cinste, cu sfială şi cu întreagă înţelepciune să se împodobeasă pe sine, dar nu
cu împletiturile părului sau cu aur sau mărgăritare sau cu haine scumpe”.
Iar verhovnicul Petru a oprit şi el acest lucru de
la femei zicând: “a căror podoabă să fie nu cea din afară a împletirii părului
şi a înfăşurării aurului, sau a îmbrăcămintei hainelor. ” Atunci îţi poţi da
seama cu cât mai mult, doi apostoli au oprit acest lucru.
11. Arhiereii, preoţii şi toţi clericii se cade să
poarte haine cinstite. De aceea şi Sinodul 6 ecumenic porunceşte în Canonul 27
că: “arhiereii, preoţii şi toţi clericii, să poarte toţi haine cinstite
nefolosind podoabe exterioare şi de mult preţ, nimeni din cei ce se numără în cler să nu se
îmbrace în haină care nu e a tagmei sale, nici când se află în cetate şi nici
când călătoreşte undeva, ci să
întrebuinţeze doar îmbrăcămintea orânduită celor ce se numără în cler, adică
cea simplă şi cinstită, iar dacă cineva ar face una ca aceasta să se
afurisească pe timp de o săptămână” .
De asemenea, şi cel de-al 7-lea sinod în canonul
16 hotărăşte aşa: “orice lux şi împodobire trupeasă
este străină de rânduiala şi aşezarea preoţiei. Deci episcopii sau preoţii care
pe ei haine strălucitoare şi arătoase, trebuie să se îndrepte, iar dacă
stăruie, să se supună mustrării”. Căci din vremuri îndepărtate, orice bărbat
cleric s-a înveşmântat cu haine potrivite şi modeste, că zice Marele Vasile: “Toţi ceea ce se ia nu din nevoie ci pentru împodobire, se
socoteşte fălire”!
De
aceea nimeni să nu se îmbrace în haine ţesute din mătăsuri scumpe, nici să pună
alte adaosoruri colorate şi împletite, căci am auzit limba cea grăitoare de
Dumnezeu că “cei ce poartă haine moi, în casele împăraţilor sunt”.
Şi
iarăşi zice Marele Vasile: “Ai văzut pe cineva cugetând înalt, cu haină, cu flori înconjurat,cu
mătase îmbrăcat, având şi slujitori, defaimă-l ” !
Şi
zice şi Sf. Ioan cel cu limba de aur, în omilia a 11-a la epistola către
Timotei: “vezi
vreun om purtând haine de mătase? Să râzi de el”.
Iar
dumnezeiescul Isidor Pelusiotul, tâlcuind ce reprezenta haina cea ţesută de Sus
a Domnului zice: “Cine nu ştie simplitatea acelei haine pe care o folosesc săracii din
Galileea, la ei această haină este cea mai iubită şi se face cu un oarecare
meşteşug, ca pieptarele ţesând la război. Deci de vrei acestea, urmează hainei
celei simple a Lui Hristos, căci gingăşia aparţine moliciunii de aici de pe
pământ, iar nu luminii celei de sus.”
Iar
sfinţii prooroci a-I Lui Dumnezeu ce haine foloseau? Cu adevărat sobre, smerite
şi sărace. Auzi ce zice despre ei Clement, cel ce a scris Stromatele: “Ilie folosea ca
îmbrăcăminte cojocul, şi şi strângea mijlocul cu brâu făcut din păr, iar alt
prooroc Isaia era gol şi desculţ, de
multe ori se înfăşura şi cu sac care era o îmrăcăminte de smerită cugetare, iar
dacă îl chemi şi pe Ieremia, acesta avea numai centură de in, şi după cum
trupurile cele bine hrănite dezgolindu-se arată mai clar floarea vârstei, tot
aşa şi frumuseţea năravurilor atunci când nu este întunecată de bârfiri, mare
cuviinţă arată”.
12.
Hainele cele de mult preţ pricinuiesc sminteală bărbaţilor şi femeilor. Dar eu
las deoparte moleşirea şi gingăşia pe care o pricinuiesc trupului de îndată toate
hainele cele scumpe, şi mai ales trupului tânăr aşa cum eşti sfinţia ta. Lepăd
netrebnicia loc după cuvântătorul de Dumnezeu care zice: “Să nu ne moleşim cu haină moale
şi lungă a cărei frumuseţe este netrebnicia”.
Trec sub tăcere iubirea de argint născută în inimă cu scopul de a se putea
cumpăra acestea, cu mari cheltuieli. Trec cu vederea slava deşartă şi mândria,
precum şi toate celelalte patimi care se amână cu tot atâtea fructe otrăvitoare
ale unui astfel de copac purtător de moarte, şi mă uit numai la sminteala
generală pe care o fac atât între bărbaţi cât şi între femei, adică într-un
cuvânt, în toată eparhia ta. Pricinuieşte sminteală mare bărbaţilor după
cuvântul lui Isaia ce zice: “Cu grumajii ridicaţi, şi clipind cu ochii, şi cu păşitul
picioarelor împreună târăsc hainele şi împreună joacă cu picioarele şi smintesc
pe bărbaţii care le văd, silindu-i la îndrăciri urâte. Tot aşa şi bărbaţii cei
împodobiţi, şi arhiereii şi preoţii pot sminti pe femei aprinzând în taină cărbunii
poftei în sufletele lor. Despre arhiereu
or să zică: “avem un arhiereu care s-a dedat cu totul patimii înfrumuseţării cu haine,
umblând cu o mare închipuire de sine”.
Cine
oare va da cuvânt Lui Dumnezeu pentru sminteala în care cad acele ticăloase
pentru boldurile ticăloase care le trec prin inimă la vederea unei asemenea
privelişti şi pentru pierzarea pe care sufletele lor şi-o pricinuiesc încă de
aici, iar câtă muncă pricinuieşte sminteala arată Domnul zicând: “Vai omului
aceluia prin care vine sminteala, mai de folos ar fi lui ca să-şi spânzure o
piatră de moară la grumazul lui şi să se înece în adâncul mării”.
În
Lavscaicon, cp Iustin, alt minunat episcop al Ascalonului, fiind odată la
muntele Pelousioulului, din cauza înfricoşătoarei arşiţe a soarelui, şi-a
spălat puţin mâinile şi picioarele lui, şi aşternând o piele de cămilă pe
pământ, se odihnea fiind de faţă şi preasfânta lui maică. Şi a zis aceea: “O
fiule, cum îndrăzneşti
să-ţi îngrijeşti atâta trupul tău la o asemenea vârstă tânără? Acest trup, cu cât îl îngrijeşti mai mult, cu
atât se sălbăticeşte ca un şarpe împotriva ta ca să te omoare. Sunt bătrână de
60 de ani, şi încă nu mi-am udat cu apă nici picioarele, nici faţa afară de
palmele mâinilor mele. Şi cu toate că am îndurat atâtea boli, cu toate că m-au
silit doctorii să folosesc băi şi alte îngrijiri pentru trup, eu însă nu am
voit niciodată să mă încredinţez lui, trupului, şi să-l îngrijesc, cunoscând
vrăjmăşia care este între el şi suflet”.
Iată câtă mustrare pentru o piele de cămilă
aşternută, şi pentru o spălare mică, şi ce fel de învăţătură s-a dat, şi încă
de la cine, o femeie cu fire neputincioasă către un bărbat cu fire puternică. O
minune, o ce ruşinare!
Vezi câtă pază se cere de la noi tinerii, aceasta
cunoscând-o şi Ioan cel Milostiv Patriarhul Alexandriei a primit plapuma cea
scumpă pe care i-a adus-o un boier care l-a văzut că nu are, dar de-a pururi pomenitul
nu s-a acoperit cu ea ci luptându-se toată noaptea cu gândurile, gândind că
sunt sărai care nu au nici rogojine pe care a se aşterne, a azvârlit-o departe
din pat şi dimineaţa a trimis imediat de a vândut-o în târg iar preţul l-a dat
la săraci. Iată cum făceau acei arhierei!”
Comentarii
Trimiteți un comentariu
Vă salut! Vă rugăm folosiţi comentarii decente în duh ortodox!