ATROCITATILE BARBARE COMISE DE UNGURI ASUPRA ROMÂNILOR DIN TRANSILVANIA
Într-adevăr,
în perioada ce a urmat Dictatului de la Viena, românii din teritoriul ocupat de
Ungaria hort-hystă au fost supuşi unor situaţii dintre cele mai dramatice,
nemaiîntâlnite.
Ceea
ce am reprodus despre acest regim în pagina anterioară aparţine unui organ
central al puterii de stat a României şi datează din toamna anului 1944. Unii
ar putea să se îndoiască dacă acest document caracteriza corect drama românilor
din teritoriul cotropit de Ungaria. Pentru aceştia, ca şi pentru toţi cei care
vor lectura această carte, reproducem următoarea descriere făcută de un gazetar
secui-maghiar (după cum el însuşi se aprecia) Gyorgy Ferencsy, care a
desfăşurat o vastă activitate gazetărească la Budapesta, Satu-Mare, unde a scos
foaia „Kimondom" („Mă pronunţ") şi Cluj, pe care 1-a părăsit după
ocuparea oraşului de către trupele ungare, îngrozit de ceea ce i-a fost dat să vadă.
Iată un fragment din lucrarea: „Golgota în Transilvania", editată la Arad,
la sfârşitul anului 1940, într-o primă ediţie, iar în cea de a doua, în 1941,
în editura Institutului de arte grafice „Eminescu", Bucureşti:
„Adio Cluj... într-o minunată zi de toamnă îmi iau rămas bun de la
oraşul meu natal. Cu ochii în lacrimi mai mângâi o dată amintirile unui trecut
fericit, ce-mi revine în minte. Durerea îmi sfredeleşte inima (...) Trebuie să
plec din oraşul natal şi să las aici mormântul părinţilor mei. Trebuie să spun
adio Clujului. Mă desparte de el soarta necruţătoare şi cine ştie când voi mai
putea păşi pe pământul lui atât de drag mie (...) Mă resemnez şi cu fruntea sus
merg mai departe pe calea cea nouă. Trecutul m-a călit, căci şi luptele mele de
până acum au fost un lung şir de încercări. Eu însă şi în trecut le-am privit
cu calm deoarece eram convins de faptul că dreptatea este de partea mea. Am
ţinut prelegeri. Am scris cărţi. Am redactat publicaţii. Cu viu grai, sau în
scris întotdeauna am afirmat că ungurii din Transilvania şi înainte de război
(primul război mondial — n*a*) au fost în minoritate iar sub români păturile
largi ale oamenilor muncii maghiari erau complet mulţumite de soarta lor.
Naţionalităţile au trăit ca cetăţeni români, cu drepturi depline, într-o totală
libertate, la reforma agrară le-a revenit pământ (...)
M-am
considerat întotdeauna un secui care luptă pentru o conlucrare paşnică a
popoarelor care trăiesc în România, dar, în acelaşi timp, ca cetăţean român
cinstit, loial am înfierat munca de subminare pornită împotriva unităţii
teritoriale a patriei noastre şi m-am opus mişcărilor iredentiste. Cu ochii
înlăcrămaţi, cu inima însângerată, spun adio oraşului meu natal şi cu toiagul
pribegiei în mână o pornesc ca să lupt mai departe pentru Adevăr, pentru
reînviere". Apoi, omul creştin Ferenczy Gyorgy spune cu sufletul răvăşit:
„Trebuie însă să mă refer la umanitate, la cinste, la bunul gust, la sentimente
omeneşti, când arăt atrocităţile fără seamăn care s-au comis pe pământul
Transilvaniei după ocupaţie. Împotriva acestora trebuie să protesteze cu tonul
cel mai vehement toată lumea, toţi acei din al cărui suflet n-a murit
adevăratul creştinism, dragostea faţă de aproapele. Tocul îmi tremură în mână
când aştern aceste rânduri pe hârtie. Mân-
drul
pământ al Transilvaniei s-a transformat într-o amarnică Golgotă, unde se petrec
cele mai groaznice evenimente. Oamenii sunt închişi cu sutele, cu miile, sunt
bătuţi, sunt torturaţi în mod cumplit. Asasinatele şi execuţiile se ţin lanţ,
şi toate acestea doar pentru că unica vină a nenorocitelor victime este aceea
de a se fi născut român. (...) Durerea ne sfâşie inimile la auzul atâtor
suferinţe. Cu ochii înlăcrimaţi, cu durerea în suflet, ne uităm la cer şi,
precum a făcut lisus Hristos, întrebăm şi noi la fel: Cu ce au greşit? Care e
vina acestor oameni nenorociţi, torturaţi? Că s-au născut români? Până aici se
aude hohotul disperării a multor sute de mii de oameni ajunşi sub stăpânire
străină pe pământul Golgo-tei din Transilvania, unde vântul suflă leşurile
celor spânzuraţi, unde cadavrele martirilor asasinaţi cu o sălbatică cruzime
vestesc că instinctul bestial s-a eliberat şi barbarismul - răzbunarea joacă
dansul sălbatec, al morţii... şi aceşti oameni îndrăznesc să se numească
creştini? Aceştia vorbesc despre dragostea frăţească creştină?/...) A chinui
fără vreun motiv politic, cu un vandalism necruţător, oameni lipsiţi de apărare
— este nemaiîntâlnit în istoria statelor civilizate ale Europei. De aceea nu
putem exprima altceva decât dispreţ (...) şi dacă aceasta se mai continuă
atunci nu-mi rămâne altceva decât să mă ruşinez că m-am născut secui-maghiar şi
să reneg şi faptul că am învăţat prima oară să mă rog lui Dumnezeu în limba
maghiară (Arad, la 18 septembrie 1940)
vezi Gyorgy Ferenczy, Golgota în
Transilvania, 1941, p, 6-8..
Şi
atrocităţile au continuat, la proporţii infinit mai mari ca până la data
consemnărilor lui Ferenczy Gyorgy. In primele săptămâni ale ocupaţiei,
guvernanţii horthyşti, în chip premeditat, au dat „mână liberă" armatei horthyste
de ocupaţie, care a acţionat după bunul plac, asemenea
"cuceritorilor" medievali: cavalerii teutoni ori conquistadorii
spanioli* Pentru ocupanţi exista o singură lege: legea forţei, a „focului şi
săbiei", legea pustiirii, a alungării, a nimicirii. In acest mediu deosebit de prielnic,
elementele fasciste, nyilaşiste, şoviniste din cadrul armatei horthyste sau al
organizaţiilor paramilitare, diversioniste, au acţionat după bunul plac,
semănând moartea, chinurile şi fărădelegile care au revoltat întreaga opinie
publică, atât în ţară cât şi peste hotare.
„La Săpânţa, ţăranii au fost
bătuţi cu frânghii ude, apoi puşi să-şi sape mormântul, imitându-se procedeele
de pe timpul terorii albe cu prilejul revoluţiei lui Horia. Pe Valea Vişeului
mai multe sate au fost incendiate. În Borşa, toţi românii au fugit în păduri,
fiind ameninţaţi că vor fi omorâţi. (...) Mulţi ruteni şi români îngroziţi de
schingiuiri şi teroare s-au refugiat (...). Situaţia minorităţilor din nordul
Ardealului se agravează din zi în zi, din ceas în ceas. Ei au fost scoşi în
afară de lege şi pe lângă maltratările suferite li se confiscă vitele,
cerealele şi întreg avutul din case" („Universul" din 23 septembrie
1940,)
In
ziua de 10 septembrie 1940 a fost
ocupată Gherla de trupele horthyste. Imediat s-au format bande teroriste
care au început prigoana tuturor românilor. Fiecărui român i se cerea o
declaraţie în care să arate ce beneficii a obţinut de la statul român în dauna
celui ungar, de la unirea Transilvaniei cu România. Pentru ca aceste declaraţii
să fie pe placul autorităţilor de ocupaţie, cei interogaţi erau schingiuiţi în
fel şi chip. Toţi aceştia, împreună cu 300 de români aduşi din satele din
împrejurimi, au fost internaţi în închisoare4. La 9 septembrie, în comuna Trăznea din judeţul Sălaj,
trupele ungare au ucis 68 români între 78 şi 3 ani. Iată cum descrie
evenimentele de la Ip, (acelaşi judeţ), un document din epocă:„în noaptea de 13
spre 14 septembrie, au fost ucişi în comuna Ip (...) de către soldaţi unguri,
conduşi de membrii gărzii naţionale maghiare din localitate, în chinuri
fioroase, 156 români. Unii au fost ucişi cu lovituri de cuţite şi baionete;
alţii cu focuri de armă; femei însărcinate
au fost spintecate şi batjocorite, fetele tinere au fost violate, apoi
ucise. Au căzut astfel jertfe ale acestei sălbatice agresiuni între alţii 20
băieţi şi 14 fetiţe sub 16 ani. A fost ucisă în leagăn şi o fetiţă care nu avea
decât două săptămâni. Cadavrele, după ce au fost jefuite, au fost aruncate
într-o groapă comună, fără preot şi fără slujbă religioasă şi peste ele au
aruncat var nestins" .
In total, între 1 septembrie 1940 şi 1 septembrie 1942 au fost
asasinaţi în acest teritoriu românesc 991 români.
MARTIRI Al NEAMULUI ROMÂNESC
„Cu mult mai numeroase au fost
actele de schingiuiri şi maltratări executate cu o ferocitate care aminteşte de
cele mai întunecate pagini din istoria umanităţii. Soldaţi, jandarmi şi bande
înarmate de «patrioţi» civili, cutreierau satele româneşti devastând locuinţele
şi schingiuind populaţia românească paşnică şi fără apărare. Unora li s-au
zdrobit oasele cu ciomegele, alţii au fost împunşi cu baionetele, altora li
s-au scos ochii, li s-au tăiat urechile, unei fetiţe de patru ani din comuna
Şuncuiuş (jud. Bihor) i-au turnat petrol în cap şi i-au dat foc, altora li se
sfărâmau dinţii, li se smulgea părul cu carne (cazul femeii Maria Dobra din
Cluj), li se tăiau buzele (Suciu Tănase din Cluj), alţii au fost siliţi să bea
sângele ce le curgea din răni; două fete, una de 18 ani şi alta de 14 ani din
comuna Mihai Bravu (jud. Bihor) au fost schingiuite bestial fiindcă nu s-au
lăsat să fie violate; unora li se punea var nestins pe răni (cazul lui Popa
Gheo-rghe din Huedin), altora li se punea sodă caustică pe piele peste care se
turna apoi apă caldă (cazul lui Cocan Florian din Voiniceni jud. Someş). In 16
mai 1941 au fost violate în localul primăriei din Marghita (jud. Bihor) o
profesoară româncă şi o fetiţă de 16 ani, căreia i-au scos ochii şi i-au tăiat
sânii cu cuţitele. Lui Dumitru Matei din Oradea i s-au scos ochii cu baionetele
(8 septembrie 1940) şi în acelaşi oraş fusese silit un bătrân pensionar român,
la 6 septembrie 1940, după ce a fost maltratat, să mănânce fecale amestecate cu
ardei şi să bea urină (,..). Sute de tineri români, încadraţi în organizaţiunea
paramilitară Levente, au fost puşi la jug ca animalele şi siliţi să are şi să
grape în hohotele de râs ale camarazilor maghiari. Nimic din ce poate inventa o
fantezie bolnavă n-a fost lăsat neutilizat pentru a face imposibilă viaţa
românilor ajunşi din nou sub stăpânire ungurească"1.
PROFANAREA BISERICII DIN RACOŞUL DE SUS (Arhiva Ministerului Afacerilor Externe, fond nr. 71,
Transilvania, 1920 —1944, vol 42, fila 44.)
„La
câteva zile după ce a sosit armata ungară de ocupaţie, s-a dat ordin ca toţi
sătenii să se adune în faţa primăriei. Comandantul a spus oamenilor că trebuie
să dărâmăm biserica românească. Oamenii au rămas încremeniţi. Nimeni n-a
cutezat să zică nimic. Au stat pe loc nemişcaţi mult timp. Comandantul zbiera
şi insista să se apuce de dărâmat. Deodată un nebun de secui a zis: «mă urc
eu». S-a urcat sus pe turlă să dea crucile jos. Dar Dumnezeu 1-a pedepsit pe
loc. A căzut de sus şi a rămas mort pe loc. Nimeni dintre săteni nu a mai pus
mâna să atingă biserica şi s-o dărâme" (Transilvania ultima
prigoană maghiară. Edizioni Europa, 1980, Roma (Italy), p. 50.).
In
final biserica a fost dărâmată de soldaţii unguri.
PROFANAREA BISERICII
DIN COMUNA LAZURI, JUD. SATU MARE:
„Soldaţii
au culcat în mijlocul bisericii pe cantorul Buza Gheorghe, dezbrăcându-1 şi
punându-i pe burtă — pe pielea goală — o lumânare aprinsă până s-a topit şi a
ars toată, cauzându-i grave arsuri şi chinuri (...). L-au pus apoi să scoată
singur crucea (Răstignirea) de gorun din faţa bisericii şi să o ducă pe umeri
ca Cristos — până la locul unde au pus-o pe foc".
SCRISOAREA PREOTULUI PAROH DIN COMUNA
NUŞENI CĂTRE EPISCOPIA CLUJULUI
“Excelenţa
voastră, Subsemnatul preot în parohia Nuşeni, cu umilinţă fiiască aduc la
înalta cunoştinţă a Excelenţei Voastre, următoarele fapte întâmplate cu mine şi
cu familia mea:
În ziua de 20 Septembrie 1940, în comună s-au făcut percheziţii
domiciliare din partea armatei maghiare. La ora 10 a.m. au intrat în casa
parohială 4 soldaţi, unul cu gradul de sergent, conduşi de un om din comună,
ungur, fără a zice baremi bună ziua, au năvălit în casă fără a spune vreun
cuvânt care este scopul venirii lor la locuinţa mea. În bucătărie era dulapul
cu arhivul parohial şi cărţi; au aruncat jos împrăştiind prin toată casa arhiva
şi cărţile. Terminând, au intrat în a doua cameră, aruncând în batjocură
hainele din paturi şi dulap, împrăştiindu-le toate prin casă. Într-un colţ al
camerei era aşezată lână de oi, lucrată in caiere pentru tors, au prefăcut-o în
bucăţi mici. De aci au trecut in a 3-a cameră, înjurând mereu tot timpul
percheziţiei, au procedat la fel, unul dintre soldaţi voia să caute mai domol
aşezându-le la loc, atunci a strigat sergentul să le arunce jos; aşa că au
făcut la mijlocul camerei şi în uşi o grămadă de haine aruncate la întâmplare.
Nefiind nimic, au întrebat unde e drapelul tricolor (...). Părăsind cele două
camere, s-au oprit în bucătărie şi pe cuptorul de gătit mâncare era o cutie de
prune aduse pentru fetiţă care e de cinci ani. Au întrebat că pentru ce sunt
prunele acolo în cutie, le-a răspuns soţia în ungureşte, căci ea ştia puţin
vorbi ungureşte şi eu nu ştiu, că sunt aduse pentru fetiţă să mănânce. La acest
răspuns al soţiei, sergentul zbiară că noi cu prune aşteptăm pe soldaţii
unguri, aruncând cutia de pe cuptor jos şi în acel moment se repede la soţia
mea, de la o distanţă de 3 metri, lovind-o cu pumnul în dreptul inimii,
înjurând în modul cel mai diavolesc pe români. Soţia, în urma loviturilor de
pumni, este îmbrâncită într-un colţ al camerei. Eu priveam pe soţia fără a
spune vreun cuvânt şi în acel moment se repede la mine, căci eram de altă parte
şi începe a mă lovi cu pumnul în piept apoi mă loveşte cu piciorul
împroşcându-mă şi înjurând, îmbrâncit fiind mă lipesc de peretele camerei şi
imediat îmi aşează baioneta în burtă zicând că mă spintecă, strigând pe
ceilalţi doi soldaţi, care făceau percheziţie în podul casei şi pe afară, să
vină repede. Sosind şi ceilalţi soldaţi, strigă la mine să plec înaintea lor;
îndată ce fac un pas de la perete, încep a mă lovi cu picioarele în partea
dinainte strigând să plec; după aceea, tot lovindu-mă cu picioarele şi cu patul
puştii m-au scos din casă tot bătându-mă, până ce am ieşit din curte prin
grădină, iar de aci au spus să plec cu ei prin sat vărsând din gură veninul vorbelor
murdare şi toate epitetele ştiute de ei. La poarta fiecărui locuitor mi-a
poruncit să stau pe loc, trei soldaţi intrau în casă la percheziţie, iar un
soldat stătea lângă mine. Mi-a fost sete, în urma zdruncinării externe şi
interne, am cerut de la un credincios să-mi dea un pahar de apă şi n-a lăsat
soldatul ce era lângă mine să-mi dea apă. Ajungând în dreptul unei fântâni ce
era lângă drum au spus că mă vor arunca în ea. Pur-tându-mă înaintea lor la
fiecare casă unde erau unguri şi cu cari se întâlneau se interesau întrebând
despre faptele şi activitatea mea, precum şi raporturile sociale ce le-am avut
cu ungurii în sat. Neaflându-se nicio persoană să mărturisească vreo vină
asupra mea, după vreo 4-5 ore de batjocură şi hulă pe uliţele satului, intervin
cinci unguri din comună să mă lase liber ca n-am făcut rău şi n-am vătămat pe nimenea. În zadar e rugămintea
lor, nu voieşte. In timpul discuţiei, o altă echipă, după ce se interesează de
mine şi văzând din spusele ungurilor ce erau acolo că sunt nevinovat, sergentul
acelei echipe intervine şi el să mă libereze şi nu vrea, ci mă duce mai departe
prin comună. La vreo jumătate de oră, prin intermediul persoanei
ce-i
conducea, mă întreabă că n-am batjocorit eu pe ungurii din sat la care am
răspuns să întrebe pe unguri să mărturisească. După aceea mă întreabă că nu am
revolver sau armă. Am răspuns să percheziţioneze din nou şi dacă vor găsi să mă
împuşte. Mergând încă puţin se opresc şi spun să merg acasă, doi soldaţi m-au
escortat spunând soţiei că numai pentru aceea m-au eliberat oarece ştie ea
ungureşte, dar să nu spunem la nimeni că ne-a bătut, altfel ne vor bate şi mai
mult.
Noaptea a venit o ceată de soldaţi până în curte şi din cauza câinilor
s-au înapoiat. Familia n-a dormit acasă în noaptea aceea ci la altă casă din
sat. Această întâmplare a ajuns la cunoştinţa comandamentului militar al
plasei; fiind chemat să mă prezint împreună cu mult onoratul Roman Bulea. Ne-am
prezentat relatând cazul. Ofiţerul cu grad de căpitan ne-a răspuns că (...) să
fiu liniştit că nu se vor mai întâmpla astfel de lucruri cu mine.
După
câteva zile au venit jandarmii la locuinţă spunându-mi ce să vorbesc
credincioşilor, să învăţ ungureşte cât mai repede, căci altfel nu e bine cu
mine. Să pomenesc la Sf. Liturghie pe Regentul Horthy al Ungariei, cu toate
titlurile, aşa cum e scris pe fotografia lui, nu româneşte ci ungureşte. M-au
întrebat că fac Sf. liturghie în fiecare zi, am răspuns că, da, aproape în
fiecare zi; au zis că pentru ce, căci ajunge dumineca şi sărbătorile.
Altă
dată au venit iar jandarmii scriind datele personale şi familiale, mi-au spus
să învăţ ungureşte iar dacă nu-mi convine să trec în România. In 10
octombrie
a.c. s-a făcut o altă percheziţie, mai ales se aflau în comună o mulţime de
soldaţi, cari au stat trei săptămâni în localul şcoalei. In dimineaţa acelei
zile plec spre biserică, în drum mă opresc 3 soldaţi, le spun că merg la
biserică ca să fac St Liturghie; îmi răspund ca să mă întorc acasă, deşi nu era
departe de biserică, la o distanţă de circa 60 metri, să stau până mai târziu.
După o pauză de o oră plec din nou spre biserică, în drum iar mă opresc
soldaţii, că nu e permis să merg la biserică, spunând să mă întorc acasă. Prin
tălmaci întreb de comandant, căci vreau să vorbesc cu el, să-mi spună că e
permis sau nu a mă duce la biserică, soldaţii nu mă lasă să plec din drum nici
într-o parte ci numai să mă întorc acasă. La o jumătate de oră soseşte la
locuinţă un jandarm cu patru soldaţi şi cu subprimarul. In loc de salut
jandarmul spune: «Alo, nevastă, nu ştie bărbatul ungureşte, să înveţe sau să
plece» şi că suntem pârâţi că se află la noi haine militare, să le dăm afară,
dacă le vor găsi ne vor bate şi vom fi trimişi în România. La plecare am
întrebat pe jandarm că e permis să merg la biserică, mi-a spus că nu, ci voi
merge altă dată. In noaptea de 12 octombrie a.c. bande de unguri civili
însoţiţi de 1-2 soldaţi au plecat pe la casele locuitorilor trezindu-i din
somn, i-au scos afară din casă şi i-au bătut. Dintre aceştia bătăuşi au zis că
ce crede preotul românesc că va rămâne numai cu cât a fost bătut, trebuie să
mai primească bătaie (...)
Aceste
sunt faptele petrecute până în prezent în comuna Nuşeni referitor la persoana
mea. Soţia fiind suferindă de mai mulţi ani de atunci încoace, din cauza
întâmplărilor este grav bolnavă. Fetiţa s-a speriat şi a plâns când a văzut că
suntem loviţi, aşa că întreaga familie nici odihnă nici mâncare nu are de
atunci. Noaptea şi ziua la auzul celui mai mic zgomot sau lătrat de câine, ne
cuprinde frica şi spaima, neavând nicio linişte şi odihnă. Soţia şi fetiţa sunt
plecate, că nu mai pot rezista la atâta nesiguranţă şi zbuciumare.
În
baza celor suferite descrise mai sus rog cu umilinţă fiiască pe Excelenţa
Voastră să binevoiască a mă absolvi dela parohia Nuşeni pentru a trece în
România. Sărutând sf. dreapta rămân. Cel mai suspus fiu ss. Pr Emil Căienariu “
UN RAPORT AL PĂTIMIRILOR ROMÂNILOR
DIN ORADEA
„Preoţii
români din circumscripţia consulară a Oradei sunt obiect de batjocură specială
a jandarmilor. Victor Tufan din Ungheni (judeţul Mureş) a fost lovit crunt cu
ciomagul şi cu funia umezită în apă. Om de 60 de ani, a fost ţinut în genunchi
şapte ore. Când leşina din cauza oboselii, îl făceau să-şi revină, cu lovituri
de bocanci, aplicate în fluierele picioarelor, până când au învineţit. In
cursul celor şapte ore de tortură inchizitorială, nu i s-a luat niciun
interogatoriu. Cu funii umede l-au bătut în trei reprize, adică atâta timp cât
a fost necesar să-i înnegrească carnea din creştet până în tălpi. Calvarul său
nu s-a terminat cu aceasta. Au început palmele peste faţă, însoţite de cele mai
triviale cuvinte. După aceea, vreo patruzeci de jandarmi s-au aşezat pe două
rânduri, faţă în faţă, la un metru distanţă. Preotului i s-a dat ordin să
treacă prin faţa celor două rânduri de jandarmi, cari îl loveau cu pumnii,
picioarele şi patul puştii. L-au aruncat apoi în curte ca pe o zdreanţă. Pentru
ca totul să depăşească cele mai cumplite halucinaţii de coşmar, după câteva,
ceasuri, preotul, împreună cu soţia sa, copila şi învăţătoarea română, a fost
purtat, în preajma cimitirului, prin pădurile şi hotarele satelor învecinate.
în acest timp, jandarmii îşi făceau semne din care năpăstuiţii să tragă concluzia
că vor fi spânzuraţi, împuşcaţi, îngropaţi. împreună cu preotul, au mai fost
bătuţi în aceeaşi zi încă vreo patruzeci de ţărani din aceeaşi comună"1.
„Bătăile s-au practicat pe o scară atât de întinsă încât ele au devenit un
sistem. Pe străzi, la domiciliu, în localurile autorităţilor, în închisori,
românii au fost bătuţi, individual şi în masă, pentru simplul motiv că erau
români şi uneori pentru că nu ştiau ungureşte. O pornire de furie oarbă pare a
fi cuprins nu numai pe soldaţi, ci şi întreaga populaţie civilă
maghiară"2. „In timpul după 4 octombrie 1940, Episcopia de Oradea ia o
înfăţişare jalnică, O mare parte din preoţii rămaşi la posturile lor, urmăriţi
de jandarmi,, intimidaţi, ameninţaţi cu moartea, deportaţi la închisori şi
iarăşi eliberaţi, dar numai cu condiţia de a părăsi ţara, s-au refugiat în
România. In felul acesta, din 87 preoţi, câţi erau la 6 septembrie (intrarea
armatei maghiare), s-au refugiat 34 preoţi; au fost expulzaţi, în timpul de la
4 -10 octombrie, 12 preoţi şi au mai rămas la posturile lor 41 preoţi, pentru
păstorirea altor 108 parohii. Urmăririle, ameninţările şi intimidările din
partea oamenilor administraţiei ungureşti: notari comunali, jandarmi etc, n-au
încetat nici după datele amintite, s-au continuat şi continuă şi astăzi, atât
doar că preoţii rămaşi la posturile lor s-au oţelit în răbdarea
mucenicească"3.
GOLGOTA
BISERICII ORTODOXE ROMÂNE DIN MARAMUREŞ
Redăm
din Raportul despre suferinţele Episcopiei ortodoxe române a Maramureşului în
urma arbitrajului de la Viena:„Cum ţinta tuturor atacurilor ungureşti era mai
ales Episcopia ortodoxă a Maramureşului, în frunte cu episcopul ei, chiar şi în
timpurile normale, şi cum această Episcopie, cu întregul ei Consiliu eparhial,
într-un moment dat, Duminică 1 septembrie 1940, se trezi fără nicio apărare,
serios ameninţată, nefiind în siguranţă nici măcar viaţa membrilor săi, în
această situaţie excepţională şi cu totul critică, se convoacă o consfătuire a
Consiliului la care iau parte Consilierii eparhiali. Se constată că în faţa bandelor
ungureşti iresponsabile, orice jertfă e inutilă şi poate mult
păgubitoare
pentru Biserica din Maramureş,
expunându-se episcopul cu întreg
consiliul să fie terorizat şi maltratat de aceste bande iresponsabile. De aceea
se hotărăşte: P. Sf. Episcop Vasile împreună cu secretarul şi eventual un
consilier să plece la Sibiu, locul designat pentru evacuare şi de acolo la
Bucureşti..."4, în Sighet, „reşedinţa episcopală a fost ocupată de armată
şi mobilierul ce 1-a găsit în ea confiscat. Capela episcopală, care servea şi
de biserică catedrală şi parohială,
a
fost demontată şi îndepărtată; crucile de pe Reşedinţă au fost doborâte cu
focuri de mitralieră. Clopotele, armonioasele şi scumpele clopote ale
Episcopiei, au fost demontate din clopotniţă (...). Toate bunurile şi
înzestrările Episcopiei din Sighet şi din eparhie au fost sechestrate şi
ocupate, confiscându-se. Părinţii sufleteşti ai satelor, preoţii ortodocşi de
preferinţă au fost batjocoriţi în chipul cel mai neomenos, unii maltrataţi şi
închişi şi aproape toţi alungaţi"5.
MĂRTURIA
EPISCOPULUI NICOLAE POPOVICI DESPRE DRAMA ROMÂNILOR DIN ORADEA
„In
ziua de 4 octombrie 1940, pe la orele 11 1/2 s-a prezentat la domiciliul meu un
agent secret, însoţit de un plutonier major de jandarmi, înarmat, care m-a somat,
în numele legii, să-1 însoţesc, la închisoarea Tribunalului. I-am cerut un
răgaz de câtăva vreme, pentru a putea lua contact cu jurisconsultul şi
Consilierii Eparhiei, ceea ce mi s-a încuviinţat. După o scurtă întrevedere cu
aceştia, am dat urmare somaţiunii ce mi s-a făcut, atrăgând atenţia celor doi
agenţi unguri că e de prisos să fiu condus sub baionete, deoarece înţeleg să
merg de bunăvoie la închisoare (...). Am fost condus la închisoare. Aici, după
ce mi s-au luat datele personale, am fost dat pe mâna gardienilor, cărora li
s-au dat instrucţiuni să fiu închis separat într-o celulă (...). Am stat în
această celulă până la ora 20:30.
Arestările au continuat până în faptul serii.
Tot timpul cât am stat închişi, majoritatea gardienilor civili şi militari au
avut numai cuvinte de ocară şi batjocură la adresa noastră. Aici am asistat la
scene de un dramatism sfâşietor, căci se auzeau plansetele copiilor români
înspăimântaţi de groaza închisorii şi a celor întâmplate în timpul zilei.
Ostentativ şi în scop de a ne batjocori şi a ne face insuportabilă situaţiunea
în închisoare, au pestilenţiat aerul cu golirea hârdaielor WC portative, din
întreg penitenciarul (...). Pe la ora 20:30 s-a dat ordin ca toată lumea să
iasă în curtea penitenciarului. Femeile au fost scoase în prima curte a
penitenciarului; bărbaţii, în alta, alăturată, aşezându-i pe trei rânduri,
lângă un zid lung al penitenciarului. Acestui grup am fost ataşaţi şi noi. în
faţă era postată o companie de soldaţi, comandată de un locotenent, care
provocator,
dădea
următoarele ordine: «Drepţi, stânga împrejur! Arma la mână! încărcaţi!». Aceste
comenzi erau de natură să ne înspăimânte şi au produs panică în rândul femeilor
care, auzind că e vorba de executare în masă, au început a ţipa şi unele au
leşinat. Ordinele locotenentului continuau: «Controlaţi încărcătura!
încărcate?». Fiecare şef de pluton a raportat în parte executarea planului dat,
repetând comanda: «Gata de tragere!».
Aproape
toţi eram convinşi că vom fi împuşcaţi, toată regizarea acestor demonstraţii
era ca să ne insufle această credinţă. S-a dat ordine soldaţilor să ne
înconjoare. Abia în acest moment ni s-a comunicat că vom merge la gară să ne
îmbarcăm pentru o destinaţie necunoscută. Am ieşit din penitenciar, urmând
convoiul femeilor, înconjuraţi de un foarte puternic cordon de soldaţi, sub
comanda locotenentului (...). Ne-a stârnit o mare nelinişte şi surprindere
faptul că am găsit în lungul Bulevardului Regele Ferdinand, artera principală a
oraşului, înşirate tancuri, motociclete şi camioane, împreună cu soldaţi
înarmaţi. Mulţi dintre noi am fost brutalizaţi în cursul drumului până la
gară...
Aici,
după aproximativ jumătate de oră de aşteptare, înghesuiţi într-o curte strâmtă,
locotenentul a crezut că e necesar să ne atragă atenţiunea că, datorită unui
regim de favoare, se îngăduie membrilor aceloraşi familii să plece împreună.
Când am fost chemat să mă urc în vagonul de marfă, nu am fost scutit de
cuvintele triviale ale câtorva soldaţi şi de observaţiile ironice ale unui
funcţionar superior din gară, care a strigat: «Domnul episcop urcă în vagonul
de dormit». După ce am fost introduşi într-un asemenea vagon, în număr de 40
persoane, uşa a fost închisă şi plumbuită, fără să mai fie deschisă decât peste
13 ore în staţia de frontieră la Lokoshaza. Menţionez că în vagon nu era niciun
scaun sau vreun alt articol de confort, care să ne facă suportabilă această
penibilă călătorie. Toată noaptea ne-am chinuit în picioare, fără a avea
posibilitatea de a închide ochii. De asemenea aerul era complet confinat din
cauza faptului că vagonul nu era aerisit şi a faptului că flecare îşi făcea
necesităţile corporale în vagon.
A
doua zi dimineaţă, la orele 6, sosiţi la
Lokoshaza, deşi cerinţele
noastre
au
fost insistente să ne permită a ne scoborî pentru câteva minute, fireşte
fiecare pe rând, cererea, ne-a fost refuzată.. S-a îngăduit doar femeilor şi
copiilor să coboare, după parlamentari de aproape trei ore şi jumătate. în
această gară de frontieră am staţionat 4 ore, după care trenul a plecat spre
Curtici. Aici am constatat, cu mirare, că staţia nu era anunţată de sosirea
noastră. Se anunţase doar staţiei sosirea unui tren cu marfă specială. In
Curtici am stat, cei 285 expulzaţi, 3 ore."
Comentarii
Trimiteți un comentariu
Vă salut! Vă rugăm folosiţi comentarii decente în duh ortodox!