CĂLĂUZĂ ORTODOXĂ, preluare integrală din cartea
scrisă de Arhim. Ioanichie
Bălan
•
Sfînta Mănăstire Sihăstria 15
octombrie 1992
Ce
este
familia, după învăţătura Bisericii
Ortodoxe?
Familia
este cel dintîi aşezămînt dumnezeiesc, pe care 1-a făcut Dumnezeu pentru om în
Rai, cu sfatul Preasfintei Treimi: Nu este bine să fie omul singur; să-i
facem ajutor asemenea lui (Facerea 2, 18). Familia este celula şi izvorul vieţii
pe pămînt, temelia vieţii de obşte, prima biserică întemeiată de Dumnezeu din
iubire pentru om, după modelul Bisericii cereşti, adică al obştii îngerilor şi
al sfinţilor din cer. Fără iubirea firească, din familie, nu putem ajunge la
iubirea dunmezeiască, veşnică.
Unde s-a întemeiat cea dintîi familie?
Cea
dintîi familie a fost întemeiată de Dumnezeu-în Rai, iar nu pe pămînt, avînd ca
preot şi martor pe însuşi Dumnezeu, ca să arate tuturor ce mare rol are familia
creştină pe pămînt, ce demnitate i-a dat Creatorul familiei şi ce misiune dumnezeiască
i-a încredinţat. Căci spune Duhul Sfînt: Şi a făcut Dumnezeu pe om după
chipul Său; după chipul lui Dumnezeu l-a făcut; a făcut bărbat şi femeie (Facerea
1,27).
Ce înţelegem prin familie creştină?
Cuvîntul
familie are în general două sensuri. în sens propriu, înseamnă unirea conjugală
dintre cei doi soţi, prin taina Nunţii, în vederea naşterii de copii. Iar în
sens duhovnicesc, prin familie se înţelege obştea tuturor creştinilor, care
formează Biserica unică pe care a întemeiat-o Fiul lui Dumnezeu în lume, prin
moartea şi învierea Sa. Familie duhovnicească este numită şi obştea
credincioşilor dintr-o parohie, precum şi obştea călugărilor din fiecare
mănăstire.
De
altfel, orice grupuri de credincioşi, uniţi prin dragoste în numele lui
Hristos, în vederea unor activităţi creştine de binefacere şi misiune ortodoxă,
se pot numi familii duhovniceşti. Care este scopul principal al familiei pe
pămînt? Scopul principal al familiei create de Dumnezeu este naşterea de copii
pentru înmulţirea neamului omenesc, pentru continuarea vieţii pe pămînt şi
întărirea Bisericii întemeiate de Hristos în lume. Aceasta a spus-o însuşi
Creatorul, Care, după ce i-a făcut pe primii oameni, i-a binecuvîntat, zicînd: Creşteţi
şi vă înmulţiţi şi umpleţi pâmîntul (Facerea 1,28).
Ce alte scopuri are familia creştină?
Alte
scopuri ale familiei creştine sînt: ajutorarea soţilor unul cu altul, pentru
uşurarea greutăţilor vieţii pămînteşti; îmbărbătarea lor în vremea primejdiilor
şi a ispitelor, înfrînarea trupească, evitarea cumplitelor păcate ale
desfrînării care biruiesc şi stăpînesc, mai ales astăzi, pe cei necăsătoriţi şi
divorţaţi. Prin aceste scopuri, familia devine cea dintîi biserică, şcoală şi
casă a credinţei în Dumnezeu, a sfinţeniei, a naşterii şi educării copiilor în
dreaptă credinţă şi în frică de Dumnezeu.
Numai
o familie care împlineşte cu sfinţenie aceste scopuri divine pe pămînt, poate
fi cu adevărat binecuvintată de Dumnezeu şi umbrită de harul Duhului Sfînt. Iar
familiile întemeiate fără cununie şi binecuvîntare, numai pentru desfrînare şi
ucidere de copii, pentru pază, divorţ şi adunare de averi, precum şi pentru a
face alte păcate, acelea vor fi greu pedepsite de Dumnezeu în ziua judecăţii,
dacă nu se vor pocăi cît mai curînd.
Cum
se
întemeiază o familie creştină?
Familia
creştină se întemeiază prin taina Cununiei, adică prin căsătorie sau unire
conjugală liberă dintre un bărbat şi o femeie, cu binecuvîntarea lui Dumnezeu
în faţa Sfîntului Altar, potrivit poruncii Creatorului, Care a zis: Pentru
aceea, va lăsa omul pe tatăl său şi pe mama sa şi se va lipi de femeia sa şi
vor fi amîndoi un trup (Facerea 2,24; Matei 19,5; Efeseni 5,31). Nu este familie creştină o familie care nu
îndeplineşte aceste condiţii obligatorii.
Care sînt însuşirile de bază ale
familiei creştine?
Potrivit
învăţăturii Sfintei Scripturi şi a Bisericii întemeiate de Hristos, familia
creştină trebuie să îndeplinească următoarele însuşiri:
- Să
fie întemeiată prin unirea sinceră şi statornică dintre cei doi soţi, cum
ne învaţă Sfîntul Apostol Pavel: Fiecare să aibă femeia sa şi fiecare femeie
să aibă bărbatul său (I Corintcni 7, 2). În creştinism este interzisă bigamia şi
trigamia, adică libertatea unui bărbat de a avea două sau mai multe femei,
întrucît femeia este egală cu bărbatul înaintea lui Dumnezeu, cum spune acelaşi
Apostol: Nu mai este parte
bărbătească, nici femeiască, pentru că voi toţi, una sînteţ în Hristos lisus (Galateni
3,28);
- Să fie întemeiată din dragoste carată, devotată şi liberă, adică cei
doi miri să se unească de bunăvoie, neurmărind alte scopuri pămînteşti,
materiale, precum avere, cinste şi mîndrie, care, de obicei, ruinează familia
creştină şi o îndepărtează de Hristos;
- Să fie de acord şi părinţii tinerilor
cu însoţirea fiilor lor, în aceeaşi
dragoste şi bună înţelegere;
- Mirii să nu fie rude apropiate de
sînge, prin alianţă sau rude
spirituale. Se interzice căsătoria între rude de sînge în linie dreaptă, adică
nepoţi, fii, părinţi şi bunici. Iar gradele de rudenie în linie colaterală -
adică fraţi, veri primari, veri de gradul al doilea etc. - sînt oprite de la
căsătorie pînă la gradul al şaptelea inclusiv. Verii de gradul al doilea nu se
pot căsători între ei, cum se întîmplă uneori, căci sînt în gradul al şaselea
de rudenie. Numai verii de gradul al treilea se pot căsători între ei. Membrii
familiilor încuscrite nu se pot căsători decît de la gradul al şaselea în sus,
iar cei înrudiţi spiritual - adică naşi, fini, fiii naşilor cu fiii finilor de
la botez şi cununie - nu se pot căsători între ei pînă la gradul al patrulea, înainte
de logodnă şi nuntă, preotul respectiv este dator să cerceteze gradele de
rudenie ale mirilor şi să nu aprobe decît căsătoriile canonice. Orice excepţie
de la Canoanele Bisericii o poate face, după caz, numai episcopul locului.
- Mirii să ducă viaţă curată, în
feciorie, pînă după cununia religioasă
făcută în faţa Sfîntului Altar. Orice căsătorie fără cununie religioasă, numai
cu cununie civilă, este considerată desfrînare şi concubinaj şi se canoniseşte
aspru, cu oprire pînă la 7 ani de la Sfînta împărtăşanie;
- Căsătoria celor doi tineri să fie pe
viaţă, iar nu temporar, căci este
făcută cu legămînt pe Cruce şi pe Sfînta Evanghelie, ca să dureze pînă la
moarte. Că zice MîntuitoruJ: Ce a împreunat Dumnezeu, omul să nu despartă (Matei
19, 6). Iar Sfîntul Pavel la fel zice: Femeia de bărbat să nu se despartă.
Iar de se va despărţi, să nu se mărite, sau să se împace cu bărbatul său; iar
bărbatul să nu-şi lase femeia sa (I Corinteni 7,11).
Care este însemnătatea duhovnicească a
familiei pe pămînt?
Familia
este izvorul divin al vieţii pe pămînt, precum însuşi Dumnezeu este singurul
izvor al vieţii cereşti şi pămînteşti, prin harul Duhului Sfînt care s-a dat
Bisericii. Omul nu poate exista şi rodi singur, ci numai în comunitate, în familie.
Familia este casa vieţii fireşti, aşa cum Biserica este casa vieţii
duhovniceşti, căci pe amîndquâ le-a întemeiat Dumnezeu. Una pentru trup, iar
cealaltă pentru suflet. Dar numai unite una cu alta, familia cu Biserica, vor
putea înnoi viaţa pe pămînt, vor putea salva societatea omenească de la pierzare
şi vor asigura mîntuirea sufletelor noastre. Familia şi Biserica îşi au ca
izvor şi model unitatea Preasfintei Treimi şi doar cel ce îşi duce viaţa fără
prihană, în familie şi în Biserică, va fi vrednic de a intra în lumina cea
veşnică a Preasfintei Treimi.
Dacă
familia creştină păstrează cu sfinţenie dreapta credinţă şi este iubitoare de
Dumnezeu, de rugăciune, de biserică şi de toate cele sfinte, ea formează cea
mai tare cetate şi obşte duhovnicească de pe pămînt. O asemenea familie,
formată din părinţi credincioşi, în mod sigur va avea şi copii buni, sănătoşi,
ascultători şi binecredincioşi. Iar familia ruptă de Biserica Ortodoxă şi
robită de păcate grele, ca beţia,desfrîul, uciderea de copii, înjurăturile, ura
şi furtul, este o casă a iadului, prăvălie a diavolilor şi povară a societăţii.
O asemenea familie bolnavă ucide viaţa adevărată pe pămînt, naşte şi creşte
copii răi, necredincioşi şi ucigaşi,şi poate îmbolnăvi pe toţi cei din jur.
Numai
trăind în marea familie a Bisericii lui Hristos şi într-o familie cu adevărat
creştină, omul rezistă mai uşor în faţa ispitelor de tot felul şi a greutăţilor
vieţii, biruind singurătatea §i tristeţea care îl lovesc aşa de mult pe pămînt.
De aceea a şi zis Domnul Dumnezeu: Nu este bine să fie omul singur. Să-i
facem ajutor asemenea lui (Facerea 2,18).
Aşadar,
familia este întemeiată de Dumnezeu pentru a continua viaţa pe pămînt, pentru a
păstra credinţa şi viaţa morală în societate, pentru a creşte copii credincioşi
şi ascultători de Biserică, spre lauda Preasfintei Treimi, şi pentru a birui
toate ispitele trupeşti şi sufleteşti care vin de la diavolul, de la lume şi de
la trup.
PREGĂTIREA
PENTRU CĂSĂTORIE
Cine
pregăteşte tinerii pentru căsătorie şi pentru viaţă?
Întrucît căsătoria, ca şi călugăria, este un
legămînt sfînt, pe viaţă, de care depinde mîntuirea sau osînda celor ce fac
acest pas, tinerii nu trebuie lăsaţi să-şi hotărască singuri soarta. La formarea
unei familii trebuie să contribuie întreaga parohie, prin rugăciune, atît acasă
cît şi la biserică. Dar cel mai mult sînt datori să contribuie părinţii
tinerilor, preoţii de parohie, duhovnicii şi naşii lor de botez.
Primii care trebuie să pregătească tinerii
pentru căsătorie sînt părinţii care i-au născut. Ei îi cunosc cel mai bine pe
fiii lor. Ei ştiu dacă sînt sănătoşi, dacă au sau nu înclinaţie spre viaţa de
familie, dacă sînt credincioşi, dacă au sau nu posibilităţi să se întreţină
material şi spiritual şi să conducă o familie; dacă sînt capabili să crească
copii în frică de Dumnezeu,dacă iubesc Biserica, slujbele, oamenii, munca
cinstită,cărţile sfinte ortodoxe şi dacă au un bun preot îndrumător către
Hristos.
Dacă tinerii îndeplinesc aceste însuşiri
fireşti şi duhovniceşti, părinţii trebuie să discute cu ei, să-i îndrume,
dîndu-le sfaturi şi cărţi bune de citit, arătîndu-le bucuriile şi greutăţile
vieţii de familie şi deprinzîndu-i de mici cu ascultarea, cu rugăciunea şi cu
munca cinstită. Apoi să-i dea la timp la şcoală, să-i înveţe o meserie sau să-i
deprindă cu munca cîmpului, ca să-şi poată întreţine singuri familia şi să fie modele
vii pentru copiii lor. Pe lîngă părinţii trupeşti, un rol major la formarea
tinerilor ortodocşi, în vederea căsniciei, îl au preoţii de parohie, adică părinţii
lor sufleteşti. Duhovnicul fiecărui tînăr are ultimul şi cel mai hotărîtor
cuvînt în viaţă. El ştie şi cunoaşte pe fiecare dintre fiii săi sufleteşti,
prin harul Duhului Sfînt. El ştie dacă un tînăr doreşte din toată inima să se
căsătorească şi să crească copii în iubire de Dumnezeu, sau este chemat la o
viaţă creştină mai înaltă.
Dacă tînărul este din fire smerit, retras, iubitor
de linişte şi de rugăciune, el trebuie îndrumat de duhovnic spre teologie şi
spre viaţa călugărească, pentru ca nu cumva, greşind drumul, să sufere şi să
regrete, pînă la moarte, pasul făcut.
Preoţii sînt datori să facă rugăciuni
speciale către Dumnezeu şi Maica Domnului pentru binecuvîntarea căsătoriei fiilor
lor duhovniceşti, ca şi pentru hotărîrea lor în viaţă. În al treilea rînd,
rudele apropiate şi naşii de botez trebuie să-i ajute pe tineri la intrarea lor
în viaţa de familie. Mare păcat fac rudele, prietenii de familie şi cunoscuţii
care, înloc să-i ajute pe tineri la căsătorie, din invidie şi din îndemnul diavolului,
ei dezbină şi destramă unirea tinerilor prin vorbe rele, prin minciuni, calomnii
şi uneori prin vrăjitorie, pentru care vor da greu răspuns lui Dumnezeu. În
aceste cazuri tinerii şi părinţii lor sînt datori să se roage mult, cu post şi
metanii, să se spovedească şi să urmeze sfatul duhovnicului.
Cîte
căi de mîntuire sînt pe pămîht, după învăţăturaDomnului nostru lisus Hristos?
lisus Hristos, Mîntuitorul lumii, a rînduit
trei căi de mîntuire pentru toţi creştinii, şi anume:
-
Căsătoria, adică viaţa de familie prin taina Nunţii,
pentru naştere de copii;
-
Călugăria, prin renunţarea la familie şi intrarea în
viaţa monahală, pentru a urma numai lui Hristos, cum au făcut Sfinţii Apostoli
şi mulţi cuvioşi părinţi. Această cale este mult răspîndită în Biserică;
-
Curăţia sau viaţa celibatară, adică trăirea în lume,
necăsătorit,dar în desăvîrşită feciorie şi curăţie, pentru dragostea lui
Hristos şi pentru slujirea Bisericii Lui, cum sînt preoţii celibatari,
fecioarele şi văduvele credincioase, precum creştinii ortodocşi misionari.
Această cale se mai numeşte şi călugărie albă, fiind la fel de mult răspîndită
în sînul Bisericii Lui Hristos, urmînd modelul Domnului, al Maicii Domnului şi
al Sfinţilor Apostoli. Pentru a alege una din aceste feluri de viaţă creştină
pe pămînt, fiecare tînăr trebuie să se roage cît mai mult lui Dumnezeu, să
citească multe cărţi sfinte ortodoxe şi să ceară sfatul duhovnicului său şi al celor
mai iscusiţi părinţi duhovniceşti.
De
la ce vîrstă trebuie să înceapă pregătirea tinerilor pentru viaţă şi pentru căsătorie?
Pregătirea pentru căsătorie nu trebuie să
înceapă nici prea devreme, nici prea tîrziu. Dacă tinerii sînt din fire mai iubitori
de lume, de cele pămînteşti, să fie pregătiţi pentru căsătorie mai din timp.
Iar dacă sînt firi mai retrase, mai religioase, să nu fie grăbiţi, ci să
înceapă a fi pregătiţi ceva mai tîrziu, pentru a-şi alege singuri calea vieţii.
Pentru a nu greşi, se cere atît părinţilor, cît şi fiilor lor, să se roage
stăruitor lui Dumnezeu spre a li se hotărî, de sus, calea vieţii pe pămînt.
De obicei, fetele trebuie îndrumate spre
căsătorie, începînd de la vârsta de 16-17 ani; iar băieţii, de la vîrsta de
18-19ani. Biserica, precum şi legile civile, opresc căsătoria fetelorsub 16 ani
şi a băieţilor sub 18 ani. Ce bine ar fi dacă preoţii ar organiza în biserică
întâlniri speciale cu tinerii necăsătoriţi, pentru a-i pregăti cît mai bine
pentru viaţă şi pentru formarea unei familii creştine model!
Ce
trebuie să facă tinerii îndoielnici, care nu se pot hotărî între căsătorie şi
călugărie?
Tinerii nehotărîţi nu trebuie să fie siliţi
de părinţi şi de rude, nici spre căsătorie, nici spre viaţa monahală. Ci să se roage
pentru ei toată familia, cu post şi slujbe la biserici, cerînd ajutorul lui
Dumnezeu şi al Maicii Domnului, pentru alegerea şi hotărîrea lor. Apoi să-i
ducă la duhovnici buni şi să-i îndemne să nu cadă cumva în grele păcate
trupeşti, care,de obicei, robesc pe tinerii ce amînă căsătoria sau rămîn văduvi.
Căci cel dintîi diavol care biruieşte pe tinerii necăsătoriţi este desfrînarea.
Cum
trebuie să se procedeze cu tinerii care amînă căsătoria şi doresc în taină să
intre în viaţa monahală?
Toţi aceşti tineri, ca şi cei ce rămîn
văduvi, dacă se simt chemaţi de Dumnezeu la viaţa monahală, nu trebuie siliţi
la căsătorie împotriva voii lor, nici nu trebuie opriţi de părinţi sau de rude
să intre în cinul călugăresc. Căci Duhul Sfînt îi cheamă şi îi alege să laude
toată viaţa pe Dumnezeu şi să se roage pentru ei, pentru familie şi pentru
toată lumea. Călugăria este logodire şi unire duhovnicească pe viaţă cu Hristos,
iar căsătoria este logodire şi unire trupească cu femeia. Părinţii care opresc şi
persecută pe fiii lor, ce vor să intre în viaţa monahală, fac un greu păcat,
căci se împotrivesc poruncii Domnului care spune: Lăsaţi copiii să vină laMine §i nu- i opriţi, căci a unora ca aceştia
este împărăţiacerurilor (Matei 19,14). Iar în alt loc zice: Cel ce vrea să vină după Mine, să se lepede
de sine, să-şi ia crucea şi să-Mi urmeze Mie (Marcu 8,34).
Ce
păcat săvîrşesc tinerii care făgăduiesc lui Dumnezeu,că se duc la mănăstire,
dar se căsătoresc? Dar cei cepromit sâ se căsătorească şi apoi se duc la
mănăstire?
Cei ce făgăduiesc să intre în viaţa monahală
şi apoi se căsătoresc, fac un greu păcat; căci ei s-au dăruit de bunăvoie lui
Dumnezeu, apoi şi-au călcat făgăduinţa. Dar prin spovedanie şi canon aspru,
sînt iertaţi. Iar cei ce renunţă la căsătorie, chiar dacă au făgăduit, şi se
duc la mănăstire înainte de a se cununa şi a greşi cu mireasa, primesc cunună şi
răsplată de la Hristos. Căci aşa au făcut mulţi sfinţi şi cuvioşi Părinţi. Iar
dacă au greşit trupeşte şi au lăsat logodnica însărcinată, să se căsătorească.
Aceştia nu mai au voie să intre în mănăstire.
Cum
trebuie să se pregătească tinerii pentru căsătorie?
Îndată ce tinerii s-au cunoscut şi s-au
apropiat sufleteşte unul de altul, în vederea căsătoriei, ei trebuie să dea
slujbe la mai multe biserici şi mănăstiri, ca Dumnezeu să le ajute, să-i
lumineze, să le binecuvînteze gîndul, să le unească inimile şi să hotărască
dacă este voia Lui ca aceştia să se căsătorească. Apoi, să se ducă la
duhovnicii lor, să se mărturisească şi să le ceară sfat ce să facă, spre a afla
ce este defolos pentru vieţile şi sufletele lor. De asemenea, să se roage cu
post şi metanii, ca Dumnezeu să le arate calea cea mai bună de urmat. In unele
părţi, tinerii postesc şi se roagă stăruitor 40 de zile, citind zilnic mai ales
la miezul nopţii, Acatistul şi Paraclisul Maicii Domnului, precum şi la
Psaltire, ca să se facă voia lui Dumnezeu cu ei şi să le binecuvînteze
căsătoria. Atît tinerii, cît şi părinţii, trebuie să discute creştineşte unii cu
alţii în vederea căsătoriei fiilor lor şi să cadă cu toţii de acord. Dacă
părinţii tinerilor, sau chiar numai unul dintre ei, nu sînt de acord, să nu se
facă nunta pînă cînd aceştia nu se învoiesc. La nevoie, să cheme preotul spre
a-i împăca. După ce părinţii şi rudele au căzut de acord, să fie chemat preotul
locului ca să cerceteze dacă nu cumva tinerii sînt rude, dacă se iau din iubire
creştină sau din interes, dacă promit să se căsătorească pe viaţă, să nască
toţi copiii pe care îi primesc de la Dumnezeu şi dacă făgăduiesc să asculte în
toate de Biserică, de preot, de naşi şi să păzească toate poruncileDomnului.
Apoi tinerii cu părinţii lor, cu rudele şi cu
preotul paroh respectiv, fixează ziua cununiei religioase, stabilesc naşii şi
fac pregătirile de nuntă, după rînduiala canonică ortodoxă.
Cu o săptămînă sau două înainte de nuntă,
tinerii miri sînt datori să facă o spovedanie din copilărie la duhovnicii lor,
de obicei la acelaşi preot, şi, dacă au dezlegare, să se împărtăşească cu
Trupul şi Sîngele Domnului.
Dacă se vor respecta cu sfinţenie aceste
rînduieli canonice, înainte şi după căsătorie, acea familie va fi binecuvîntată
de Dumnezeu cu sănătate, cu pace, cu copii buni şi cu mântuire.
Care
sînt condiţiile canonice obligatorii ale nunţiicreştine ortodoxe?
- Tinerii care vor să se căsătorească unul cu
altul trebuie să trăiască în desăvîrşită feciorie şi înfrînare pînă după
cununia religioasă, ştiind că, dacă săvîrşesc păcate trupeşti înainte, sînt
opriţi de Sfînta împărtăşanie, mînie pe Dumnezeu prin păcatul desfrînării, le
merge rău în căsnicie şi nu vor avea pace duhovnicească în familie;
- Mirii, părinţii şi naşii trebuie să fie
toţi ortodocşi, iar nu de altă religie -
catolici, sectanţi, sau atei - că nu vor avea linişte şi înţelegere în
căsnicie şi nu vor putea fi cununaţi la biserică pînă cînd nu se fac ortodocşi;
- Mirii să se ia din cea mai curată şi
sinceră iubire unul faţă de altul, iar nu din plăcere trupească sau interese
pămînteşti;
- Să se oblige amîndoi mirii că vor naşte
toţii copiii pe care îi vor avea de la Dumnezeu şi că le vor da o creştere şi
educaţie creştină bună, în duh profund ortodox; întrucît avortul, paza şi
desfrîul destramă familia şi aduc suferinţă în viaţă şi osîndă veşnică după
moarte;
- Părinţii tinerilor, preotul de parohie şi
rudele să fie deacord cu căsătoria lor;
- Să nu fie rude apropiate unul cu altul şi
să respecte întru totul Canoanele Bisericii, ca să nu supere pe Dumnezeu şi să
aibă copii binecuvîntaţi şi sănătoşi;
- Să nu se facă nunta în localuri publice cu
muzică, cu beţii şi cu dansuri, care nu sînt creştineşti; ci să se facă nuntă creştinească,
în familie, după învăţătura şi tradiţia sfîntă a Bisericii noastre Ortodoxe;
- Mirii să se oblige în faţă lui Dumnezeu că
nu se vor înşela niciodată unul pe altul şi vor păzi casa şi patul neîntinat de
păcatul desfrînării;
- Naşii mirilor să fie buni creştini şi să
aibă nume bun în |societate;
- Tinerii miri să cunoască bine credinţa
ortodoxă, să ştie pe de rost rugăciunile începătoare. Crezul, Psalmul 50,
Fericirile etc, şi să meargă regulat la slujbele Bisericii;
- Să aibă cărţi religioase ortodoxe în casele
lor, precum: Biblia, Noul Testament, Catehismul, Ceaslovul, Psaltirea, Acatistierul,
cărţi de rugăciuni şi alte cărţi sfinte ortodoxe deînvăţătură;
- Să nu se urmărească prin căsătorie scopuri
materiale (adunarea de averi) sau mîndria şi alte lucruri, care îndepărtează darul
lui Dumnezeu de la ei.
Ce
sfaturi trebuie să dea preotul tinerilor miri, înainte decăsătorie?
- Să-i înveţe pe scurt credinţa ortodoxă şi
să le dea cărţi de învăţătură pentru a şti cum să-şi crească copiii şi cum să
reziste împotriva sectelor;
- Să-i cerceteze dacă nu sînt rude de sînge,
prin alianţă sau rude spirituale;
- Să aibă amîndoi un duhovnic bun, de care să
asculte ca de însuşi Hristos, Mîntuitorui lumii, la care să se spovedească regulat
de cel puţin patru ori pe an;
- Să ducă viaţă curată, în feciorie şi
înfrînare, pînă după cununia religioasă;
- Să se mărturisească amîndoi mirii cu o săptămînă
înainte de nuntă şi, dacă au dezlegare, să se împărtăşească cu Trupul şi
Sîngele Domnului;
- In viaţă să facă toate cu rugăciune, cu
sfatul duhovnicului şi cu învoirea ambilor soţi;
- Să nască toţi copiii pe care îi vor primi
de la Dumnezeu, ştiind că avortul, paza conjugală şi orice alte mijloace de a
nu avea copii -medicamente anticoncepţionale, băi speciale, injecţii,
sterilizări, operaţii etc - sînt metode diabolice de ucidere a vieţii pe pămînt
şi aduc celor vinovaţi boli, sărăcie, moarte timpurie, copii bolnavi şi osîndă
veşnică;
- Să dea copiilor lor o frumoasă educaţie
religioasă şi morală, să-i ducă ia biserică, să-i spovedească şi să-i împărtăşească
regulat;
- Să se roage mult, după putere, acasă, pe
cale, la lucru,cu post şi metanii, după sfatul duhovnicului şi să nu-şi piardă timpul
la televizor, la beţii, la distracţii şi cu alte lucruri pierzătoare de suflet;
- Să ţină toate posturile şi zilele rînduite
de Biserică, înfrînîndu-se de la mîncarea de dulce şi de la trăirea conjugală;
- Să facă milostenie materială şi
duhovnicească, după putere, săracilor, bolnavilor şi orfanilor;
- Să trăiască în pace cu toţi oamenii şi să
nu se răzbune niciodată;
- Soţii să nu se înşele unul pe altul prin
desfrînare, nici să se certe, nici să cadă în beţie, nici să divorţeze unul de
altul pînă la moarte;
- în toate cazurile grele din viaţă să urmeze
sfatul preotului duhovnic, sfatul părinţilor şi al naşilor de cununie.
La urmă, preotul să binecuvînteze pe cei doi
miri şi să le dăruiască Sfînta Scriptură sau Noul Testament şi o sfântă cruce -
care nu trebuie să lipsească din nici o casă de creştini – ca semn că fiecare
trebuie să-şi ducă crucea căsniciei cu credinţă şi răbdare, pînă la sfîrşitul
vieţii lor.
Ce
sfaturi creştineşti trebuie să dea tatăl fiului său înainte de căsătorie?
- Să facă nunta creştinească, cu cununie
religioasă, fără muzică şi dans, fără ceartă şi beţie, cum se cuvine
creştinilor ortodocşi;
-
Să nu greşească trupeşte cu mireasa pînă după cununie, nici să trăiască în
concubinaj, adică fără cununie religioasă;
-
Să nu facă nici un păcat de moarte, care îndepărtează pe Duhul Sfînt, adică:
desfrînare, preadesfrînare, avort, pază de a nu avea copii, beţii, bătăi,
crime, petreceri păgîneşti, vrăjitorii, înjurături, fumat şi alte păcate care
ucid sufletul, smintesc pe oameni şi distrug familia;
-
Să nu-şi bată soţia, nici să trăiască cu ea în ceartă, în ură şi în duşmănie;
nici să o lase sau să o oblige să avorteze copii;
-
Să trăiască în iubire creştină şi în armonie cu părinţii, cu rudele, cu socrii,
cu naşii, cu preoţii şi cu toţi oamenii;
-
Să nu meargă niciodată la judecăţi, la cîrciumi, la teatre, la filme
pornografice şi de groază, la adunări sectare, în case unde se fac avorturi,
petreceri păgîneşti, beţii, desfrîu etc;
-
Să nu se împrietenească niciodată cu oameni răi şi beţivi, cu oameni certăreţi,
desfrînaţi, mincinoşi, răzbunători şi mai ales cu sectanţi, ca să nu cadă în
cursele lor;
-
Să nu citească nici să aducă în casă cărţi sectare, reviste şi imagini
pornografice, smintitoare de suflet;
-
Să muncească cinstit, să-şi crească copiii în frică de Dumnezeu, familia lui să
fie model în societate, să nu lipsească de la biserică şi să urmeze sfatul
preotului, al părinţilor şi al naşilor. La urmă, tatăl să-şi sărute fiul şi
să-i dăruiască o carte sfîntă - Ceaslovul sau Psaltirea - şi o icoană mare cu
Domnul nostru lisus Hristos, ca să-i fie spre mîntuire.
Ce sfaturi creştineşti trebuie
să dea mama fiicei sale, înainte de căsătorie?
-
Să-şi păstreze fecioria cu orice preţ pînă la Cununia religioasă;
-
Să fie supusă bărbatului ei în toate cele bune şi sfinte, cum se cuvine
femeilor creştine;
-
Să-i spună că familia a fost întemeiată de Dumnezeu în Rai, că viaţa de familie
este grea, este o cruce pentru întreaga viaţă şi poate fi dusă pînă la capăt
numai cu credinţă tare în Dumnezeu, cu rugăciune şi răbdare;
-
Să nu facă în viaţă niciun avort, adică ucidere de copii, afară de cazul în
care viaţa îi este în primejdie, după sfatul duhovnicului;
-
Să-şi crească copiii cu mare grijă, în dreapta credinţă şi în frică de
Dumnezeu;
-
Să facă multe rugăciuni în familie, mai ales noaptea, cu post şi metanii,
împreună cu soţul şi copiii ei;
-
Să nu accepte, nici să practice vreo metodă de pază conjugală, pentru a nu
rămîne însărcinată şi a nu avea mai mulţi copii;
-
Să nu asculte de soţul ei, dacă o sileşte la păcate trupeşti interzise sau o
obligă să facă avort, şi să nu îndemne nici pe alte femei sau rude la pază, la
avort şi la divorţ;
-
Să nu divorţeze niciodată de soţul ei adevărat, oricît de rău ar fi el, nici să
fugă din casă, abandonîndu-şi copiii; ci să rabde muceniceşte toate necazurile,
jertfindu-se pe altarul familiei şi să urmeze în toate sfatul duhovnicului, al
părinţilor şi al naşilor;
-
Să se ferească, întotdeauna, de păcatul desfrînării cu alţi bărbaţi, căci
acesta distruge astăzi majoritatea familiilor şi aduce pedeapsa lui Dumnezeu
peste lume;
-
Dacă în viaţă va fi vreodată alungată din casă de soţ, fie că va fi sau nu
vinovată, soţia să nu divorţeze niciodată de soţul ei, nici să păcătuiască cu
alt bărbat, nici să se căsătorească cu altcineva, ci să facă cum ne învaţă
Sfînta Biserică; căci soţia credincioasă salvează familia, chiar dacă soţul ei
este rău, iar soţia rea şi fără răbdare o distruge, chiar dacă soţul ei este
bun. Cînd este tulburare şi ceartă în familie, femeia împreună cu copiii ei să
se roage mai mult lui Dumnezeu şi să urmeze sfatul duhovnicului şi al naşilor
şi astfel va veni din nou pacea Duhului Sfînt peste casa lor;
-
Să se ferească în tot timpul vieţii de vrăjitorie, de înjurături, de fumat, de
îmbrăcăminte luxoasă şi indecentă, care sminteşte pe copii şi pe bărbaţi. Apoi
să se ferească de sulimenirea feţei şi a trupului, de clevetire, de ceartă cu rudele, cu vecinii şi cu soţul, de furt,
de minciuni, de distracţii, jocuri şi petreceri lumeşti ucigătoare de suflet şi
de orice faptă rea, ştiind că pentru toate va trebui să dea socoteală înaintea
lui Dumnezeu;
- Să nu ţină televizor în
camera copiilor, căci televizorul aduce desfrîul în casă, smintindu-i şi
ucigîndu-le mintea şi sufletul. Apoi să nu privească la filme şi imagini
pornografice, diavoleşti, nici să-şi piardă timpul ascultînd muzică, citind
romane, făcînd vizite şi participînd la distracţii lumeşti, care duc la
pierderea mîntuirii şi golesc sufletul şi casele creştinilor de rugăciune, de
pocăinţă şi de harul Duhului Sfînt;
- Să fie întru toate
curate, paşnice, tăcute, harnice, smerite şi să-şi îmbrace copiii cuviincios,
iar nu după moda lumii de azi. Apoi, casele să le împodobească creştineşte cu
icoane, candele şi lucruri modeste, iar nu cu obiecte şi haine scumpe şi
imagini pornografice, păgîneşti;
- Ori de cîte ori va fi
tulburată casa ei, din cauza păcatelor, să sfinţească casa, făcînd aghiasmă, să
se spovedească la preot, să facă mai multe rugăciuni şi să urmeze sfatul
duhovnicului şi al preoţilor bătrîni.
La urmă, mama să-şi sărute
fiica şi să se roage lui Dumnezeu cu lacrimi pentru ea, ca să poată duce cu
înţelepciune crucea căsătoriei. Apoi să-i dăruiască fiicei o carte de
rugăciuni, o cruciuliţă şi o icoană mare cu Maica Domnului, ca să-i fie
acoperămînt şi ajutor în viaţă.
Cum trebuie să răspudă mirii la sfaturile date în
vederea căsătoriei, de către preot şi părinţii lor?
Mai întîi, făcînd semnul Sfintei Cruci, să
promită lui Dumnezeu, preotului şi părinţilor care i-au născut, că vor respecta
întru totul sfaturile lor, că vor rămîne pînă la moarte fii credincioşi ai
Bisericii Ortodoxe şi că se vor sili să împlinească cu credinţă datoriile
sfinte creştineşti faţă de Dumnezeu, faţă de Biserică, faţă de familie şi faţă
de părinţii lor trupeşti şi sufleteşti. Apoi să mulţumească din inimă
părinţilor lor că i-au născut şi crescut în frică de Dumnezeu şi în dreapta credinţă;
că i-au botezat în numele Preasfintei Treimi şi i-au deprins să meargă pe calea
mîntuirii, dîndu-i la şcoală să înveţe carte şi cele de nevoie vieţii, ca să
poată trăi pe pămînt. La urmă, să-şi ceară iertare în genunchi de la părinţii
lor pentru toate cîte le-au greşit în viaţă şi să le sărute mîinile, iar
părinţii, la rîndul lor, să-şi sărute copiii.
Ce trebuie să facă cei doi
tineri care vor să se căsătorească, dacă părinţii lor nu sînt de acord?
Să nu se căsătorească pînă
cînd nu sînt de acord ambii părinţi ai celor doi tineri. Să se roage mai mult
lui Dumnezeu, citind Psaltirea şi Paraclisul Maicii Domnului, cu zile de post, şi
să ceară sfatul preotului şi al duhovnicului lor. Apoi, să se facă un consiliu
de familie cu tinerii, cu părinţii şi rudele ambelor familii, la care să
participe neapărat şi preotul paroh. Ce se va hotărî în acest consiliu, aceea
să facă tinerii! Căci, dacă se căsătoresc fără consimţămîntul ambilor părinţi,
nu le va merge bine în căsnicie şi nu se vor putea împărtăşi cu Sfintele Tahie,
pînă cînd nu vor fi iertaţi de părinţi.
Ce trebuie să facă mirele sau mireasa, dacă unul sau amândoi
au greşit mai înainte cu altcineva?
Dacă tinerii se iubesc
sincer în Hristos şi dacă doresc să se căsătorească unul cu celălalt, chiar
dacă mireasa a greşit cu altcineva, să se mărturisească amîndoi la acelaşi
duhovnic şi să se roage mai mult ca Dumnezeu să-i unească pe toată viaţa. Apoi
mirele să ierte greşeala miresei şi, urmînd sfatul preotului, să se
căsătorească, nemaiamintind niciodată miresei de acest păcat al tinereţii. La
fel să facă şi mireasa, dacă ştie că mirele ei ar fi greşit cu alte femei.
Dacă mirele nu acceptă
căsătoria în această situaţie, să nu se căsătorească unul cu altul, căci o
astfel de căsătorie fără iubire si iertare nu este de durată. Iar dacă amîndoi
mirii au căzut în păcate trupeşti şi vor sincer să se căsătorească unul cu altul,
să fie dezlegaţi de preotul lor şi să se cunune la biserică, împlinind canonul
ce li se va da de către duhovnic.
Ce trebuie să facă mirele care a greşit cu o tînără şi
a lăsat-o gravidă sau are şi copii cu ea şi vrea să se căsătorească cu altă
femeie?
Canonic şi creştineşte
mirele este obligat să se căsătorească cu femeia cu care a greşit mai înainte,
mai ales dacă are şi copii cu ea, iar noua lui logodnică trebuie să renunţe la
el. Acest lucru trebuie să-l cerceteze la spovedanie preotul respectiv şi să
hotărască ce trebuie să facă cei doi tineri, dacă au şi alte grave probleme
canonice şi morale.
În ce situaţie totuşi un tînăr se poate căsători cu o
tînără, deşi a greşit un timp cu alta?
Un tînăr ce a greşit cu
altă femeie, care are şi copil cu ea, fără să aibă cununie civilă şi
religioasă, se poate căsători legal şi canonic cu o altă tînără, numai în cazul
în care femeia, cu care a trăit şi a născut copilul, refuză căsătoria
religioasă cu acel tînăr şi dacă preotul paroh cercetează cazul şi dă cuvenita dezlegare
canonică.
Dacă femeia cu copil nu
renunţă la el, în mod canonic el nu se poate căsători şi cununa cu altă femeie.
În cazuri excepţionale şi dificile, se cere sfatul şi binecuvîntarea
episcopului respectiv din eparhie.
În ce condiţii canonice un tînăr sau tînără, care n-au
mai fost niciodată căsătoriţi, se pot căsători legal şi religios cu o persoană
care a mai fost deja căsătorită şi are şi copii?
Un tînăr (tînără)
necăsătorit se poate căsători cu o persoană care a mai fost căsătorită, numai
în cazul în care acea persoană nu a fost cununată religios cu soţul dintîi, sau
i-a murit soţul, ori soţia (soţul) s-a lepădat de Biserica Ortodoxă şi s-a
făcut sectantă (sectant), sau au fost rude. În toate aceste cazuri, tinerii să
ceară sfatul şi aprobarea preotului şi episcopului respectiv.
Ce trebuie să facă un tînăr sau o tînără ortodoxă care
doreşte să se căsătorească cu cineva de altă religie creştină (catolic, armean,
lipovean, luteran, reformat, sectant etc.)?
Un tînăr sau o tînără
ortodoxă se poate căsători cu cineva de altă religie creştină, numai dacă
persoana respectivă primeşte Botezul şi Mirungerea ortodoxă, adică dacă renunţă
la religia sa şi declară public că primeşte religia ortodoxă.
Mai întîi trebuie să i se
facă Botezul şi Mirungerea ortodoxă, după ce i s-a făcut catehizarea, şi abia
după aceea, cununia religioasă în biserică. Altfel, nu se poate săvîrşi o
asemenea căsătorie, pentru că ar fi total necanonică.
Se poate căsători un tînăr sau o tînără ortodoxă cu
cineva care este mahomedan, evreu, budist, teosof, yoghin sau ateu? În ce
condiţii poate avea loc o astfel de căsătorie?
O asemenea nuntă se poate
face numai dacă tînărul (tînăra) care nu crede in Hristos, sau este teosof,
yoghin etc, are Botezul ortodox, şi acceptă să practice religia ortodoxă. Numai
după îndeplinirea acestor condiţii obligatorii, cei doi tineri se pot logodi şi
cununa în Biserică. Fără aceste condiţii, nu se pot căsători tineri ortodocşi cu
tineri păgîni, adică necreştini, cu atei sau cu tineri de altă religie
creştină. Cei ce se căsătoresc, totuşi, cu tineri păgîni, atei sau sectanţi,
care refuză Botezul ortodox, nu pot fi niciodată cununaţi şi trăiesc în
desfrînare şi concubinaj, spre a lor osîndă. Aceştia nu pot da slujbe la
biserică, nu pot fi nici spovediţi, nici uniţi cu Hristos, nici înmormîntaţi cu
preot la cimitir, pînă nu primesc Botezul ortodox.
Ce păcat greu
săvîrşesc acele femei ortodoxe, care renunţă la Biserica Iui Hristos şi se
căsătoresc cu soţi păgîni, pentru bani şi desfrîu?
Acele femei ortodoxe care
se lasă amăgite de bani, de daruri sau de plăceri trupeşti şi se căsătoresc,
spre a lor osîndă, cu bărbaţi păgîni care nu cred în Hristos - ba încă renunţă şi
la credinţa ortodoxă, la părinţi şi la patrie şi pleacă în ţări străine pentru
scopuri pămînteşti - sînt considerate lepădate de Hristos, apostate, şi nu pot
fi pomenite niciodată la slujbele Bisericii, neavînd mîntuire. Dacă totuşi
trăiesc în concubinaj cu păgîni, dar de credinţa ortodoxă nu s-au lepădat, se
osîndesc ca femei desfrînate şi nu pot fi pomenite ia Biserică, pînă ce nu
părăsesc bărbaţii necreştini cu care trăiesc sau îi conving să treacă la
Ortodoxie şi să se pocăiască de păcateie lor.
În toate cazurile de acest
fel să se ceară sfatul preotului şi al episcopului locului. Dacă asemenea
căsătorii nu se pot desface şi soţiile sînt încă ortodoxe, să-şi boteze măcar copiii
în religia ortodoxă şi să le dea o educaţie creştină. Altfel, fără pocăinţă şi
fără Botezul ortodox, fără Spovedanie şi căinţă pînă la moarte, nu pot avea
mîntuire.
În ce condiţii se pot căsători doi tineri care au mai fost căsătoriţi
o dată şi dacă au sau nu copii din prima căsătorie?
Soţii rămaşi singuri din
prima căsătorie, se pot căsători a doua oară în următoarele condiţii:
- Dacă soţiile sau soţii
din prima căsătorie au decedat;
- Dacă nu au avut copii din
prima căsătorie;
- Dacă femeia văduvă nu are
mai mult de 40 de ani, iar bărbatul mai mult de 45 de ani, în speranţa că vor
avea copii din a doua căsătorie;
- Dacă au divorţat din
motive canonice legale, aprobate de Biserică. Adică dacă cei doi soţi sînt rude
apropiate, dacă soţul sau soţia au unele infirmităţi sau vreo boală ascunsă şi
nu au putut convieţui sau naşte copii; dacă soţul (soţia) dintîi este vrăjitor,
ateu, păgîn, de altă lege, ori homosexual sau sodomit; şi dacă unul sau amîndoi
sînt infirmi, demenţi, preadesfrînaţi vădit etc;
- Dacă unul din soţi a
intrat în viaţa monahală, cu consimţămîntul celuilalt. Toate aceste cazuri
trebuie să fie cercetate de preot şi nimic să nu se facă fără dezlegarea lui şi,
la nevoie, a episcopului.
Ce trebuie să facă mirele sau mireasa, dacă nu se
căsătoresc din dragoste, ci sînt siliţi de părinţii lor, pentru avere sau alte
scopuri pămmteşti?
Orice căsătorie făcută cu
scopuri pămînteşti şi la îndemnul părinţilor, de obicei nu durează, fiind
însoţită de certuri şi necazuri. De aceea, tinerii trebuie, întîi de toate, să
se ia din iubire sinceră. Cei doi tineri nu trebuie să se căsătorească la
porunca părinţilor, ci să amîne căsătoria şi să se roage lui Dumnezeu, urmînd
sfatul preotului, pînă cînd ei singuri se vor hotărî din inimă să se unească
unul cu altul.
Ce trebuie să facă tinerii care vor să se
căsătorească, fiind rude apropiate (veri, cumnaţi, nepoţi)?
Aceştia să nu se
căsătorească dacă sînt rude pînă la gradul al şaptelea, căci cei ce se
căsătoresc cu rude săvîrşesc un greu păcat, făcînd amestecare de sînge, iar
preotul care cunună asemenea rude cade sub pedeapsa Sfintelor Canoane.
Ce trebuie să facă mireasa (mirele) dacă viitorul ei
soţ (soţie) nu vrea să aibă copii sau acceptă să nască doar unul sau doi copii?
În
această situaţie mireasa să refuze căsătoria cu un soţ care o va obliga să-şi
ucidă copiii dăruiţi de Dumnezeu. Fiindcă nu este păcat mai mare pentru cei
căsătoriţi decît uciderea de copii. La fel să procedeze şi mirele, dacă
viitoarea lui soţie nu vrea să aibă copii. Un creştin adevărat nu are voie să
se căsătorească cu o ucigaşă de copii. Iar dacă unul din miri, sau amîndoi, acceptă să nască numai un copil sau
cel mult doi, să se căsătorească, cu condiţia ca după naşterea celor doi copii
să trăiască în deplină înfrînare conjugală, ca doi fraţi. Altfel, preotul nu
poate să cunune pe tinerii care refuză naşterea firească de copii şi nu promit
să se înfrîneze trupeşte.
Care este vîrsta canonică pentru o
căsătorie legală?
Femeia
se poate căsători de la vîrsta de 16 ani pînă la cel mult 60 de ani, cu
condiţia să nu mai fi fost căsătorită în viaţă. Bărbatul se poate căsători
legal de la vîrsta de 18 ani pînă la vîrsta de 70 de ani, dacă n-a mai fost
căsătorit vreodată. În afara intervalului dintre aceste limite de vîrsta, atît
bărbaţii, cît şi femeile nu se mai pot căsători. În cazul în care cineva răpeşte
o fată minoră şi o ia de soţie, înainte de vîrsta legală canonică admisă pentru
căsătorie, acela este pedepsit aspru şi de legile civile şi de cele
bisericeşti.
Cine nu se poate căsători niciodată în
viaţă?
Potrivit
canonului 21 Apostolic, nu se pot căsători cei ce sînt anormali la trup (fameni, castraţi, infirmi din
naştere), cei nebuni, cei reduşi mintal din naştere şi cei îndrăciţi
(epileptici în stare gravă). Doi tineri nu se pot cununa religios şi căsători
legal dacă amîndoi sau unul dintre ei se află în unul din următoarele cazuri:
-
Este deja căsătorit(ă) cu alt soţ (soţie);
-
Logodnica (mireasa) este deja însărcinată cu alt bărbat;
-
Logodnicul este deja călugărit, hirotonit preot sau condamnat la închisoare pe
o perioadă mai mare.

LOGODNA
ŞI CĂSĂTORIA CIVILĂ
Ce
este
logodna canonică?
Este
învoirea legitimă, o înţelegere de bună voie, între doi tineri ortodocşi de a
se căsători. Pentru ca logodna să fie canonică şi după voia lui Dumnezeu, la
aceasta trebuie să fie de acord atît părinţii tinerilor, cît şi rudele
apropiate, şi să aibă binecuvîntarea şi garanţia preotului din parohie că nu
sînt rude apropiate, că sînt sănătoşi, că au vîrsta canonică legală de
căsătorie, că sînt ortodocşi şi nu au alte impedimente canonice şi legale, care
îi pot opri de la căsătorie; că doresc să se unească între ei pe viaţă, pentru
naştere de copii; că vor răbda toate necazurile vieţii de familie şi că vor
asculta în toate de Biserică şi de duhovnicul lor. Logodna, deşi nu este o
Taină a Bisericii, este canonică şi trebuie respectată. Iar dacă unii din cei
logodiţi calcă înţelegerea, aceştia sînt canonisiţi de Biserică cu oprire de la
Sfînta împărtăşanie. înţelegerea pentru logodnă se face de obicei în familia
miresei, fiind de faţă şi preotul respectiv, iar slujba logodnei se face în
biserică.
Cînd se face slujba sau rînduiala
logodirii în biserică?
În
unele părţi se face cu cîteva săptămâni înainte de cununia religioasă, dar,
pentru ca nu cumva tinerii să greşească trupeşte după logodnă, nemaiaşteptînd
cununia religioasă. Biserica Ortodoxă a hotărît ca slujba de logodire să se
facă împreună cu slujba cununiei propriu-zise, pentru a se evita căderea
tinerilor în păcatul desfrînării.
Ce simbolizează inelele pe care le primesc
mirii la slujba logodnei?
Inelele,
care stau pe Sfînta Evanghelie în timpul slujbei de logodire şi apoi se pun de
preot pe degetele mirilor, simbolizează legătura duhovnicească şi firească
între cei doi tineri, uniţi în faţa lui Hristos pe toată viaţa. Această unire
din timpul logodnei se desăvîrşeşte prin punerea cununiilor pe capetele
mirilor, în cadrul slujbei respective.
Ce este aşa-numita cununie civilă şi ce valoare canonică
şi religioasă are?
Cununia
civilă este o învoire scrisă de căsătorie, un fel de contract social prin care
se consemnează însoţirea de bunăvoie a doi tineri (sau maturi) pentru convieţuirea
familială. Întrucît căsătoria civilă se face în faţa primarului comunei sau a
localităţii unde locuieşte mirele, deci nu în faţa Altarului şi a slujitorilor
Bisericii, acest contract sau cununie
civilă, cum se mai numeşte, are numai valoare civilă, valabilă doar
în faţa legilor de stat, neavînd însă valoare canonică. De aceea, cei ce
trăiesc conjugal după cununia civilă, unii dintre ei născînd şi copii, în faţa
lui Dumnezeu se află în concubinaj şi în desfrînare şi nu se pot împărtăşi pînă
la 7 ani. Numai Cununia religioasă, în faţa Altarului, unde cei doi tineri
făgăduiesc că se unesc pe viaţă şi pun mîinile pe Evanghelie şi pe Sfînta Cruce
şi unde primesc inelele de logodnă şi cununiile pe cap, aceasta este adevărata
cununie legală şi canonică în faţa lui Dumnezeu şi a oamenilor, care dă dreptul
mirilor să convieţuiască pînă la moarte şi să nască copii. Se ştie că pînă la
sfîrşitul secolului trecut nu exista în tarile ortodoxe cununie civilă, la
primării.
Tinerii
se logodeau şi se cununau numai la biserică, în faţa preotului şi a Sfîntului
Altar, căci atunci lumea eră mult mai credincioasă. De aceea, nunta creştină
dura toată viaţa. Iar acum, de cînd sînt două feluri de cununii, prima civilă
şi a doua religioasă, mulţi nu se mai cunună religios, ori se cunună după ani
de trăire în desfrîu şi concubinaj, iar divorţul şi avortul se înmulţesc
îngrijorător, ca semn că a slăbit mult credinţa în Dumnezeu şi viaţa morală
religioasă. Din aceste motive, familia creştină de astăzi şi-a pierdut mult din
caracterul ei sacru de odinioară.
Singura
ţară ortodoxă, care mai practică astăzi cununia civilă şi cea religioasă numai
în cadrul Bisericii, este Grecia. La greci sînt foarte rare divorţurile, ca şi
căsătoria a doua şi a treia, căci la ei nu se poate face nimic fără aprobarea Bisericii
şi a preoţilor de parohie, care combat orice divorţ şi neînţelegere în familie.
Tinerii logodiţi şi căsătoriţi civil la
primărie, au voie să trăiască împreună?
Nu
pot nicidecum să convieţuiască şi să păcătuiască, pînă la cununia religioasă.
Numai aceasta le dă dreptul şi binecuvîntarea lui Dumnezeu să trăiască
conjugal. Iar cei care greşesc înainte de cununia religioasă, pe motiv că sînt
logodiţi şi cununaţi civil, aceia trăiesc în desfrînare şi nu au voie să se
împărtăşească cu Trupul şi Sîngele lui Hristos mai mulţi ani, pentru că au
călcat poruncile lui Dumnezeu. De aceea nu le merge bine în căsnicie, căci
încep viaţa de familie prin păcat şi se lipsesc de binecuvîntarea divină. Însă
prin spovedanie şi pocăinţă primesc iertare.
Ce trebuie să facă tinerii care
săvîrşesc păcate trupeşti înainte de cununie, ca şi cei ce trăiesc în concubinaj?
Toţi
aceşti tineri, ca şi cei ce trăiesc necununaţi religios (în concubinaj),
trebuie să facă următoarele:
-
Să se spovedească din copilărie la un duhovnic iscusit şi să facă un aspru
canon;
- Să se cunune cît mai curînd posibil la
biserică, de regulă cu persoanele cu care au greşit;
-
Să se roage regulat seara şi dimineaţa, să facă metanii, să ţină toate
posturile şi să ia parte Duminica şi în sărbători la slujbele din biserică; -
Să urmeze întru totul sfatul duhovnicului şi
astfel vor fi iertaţi de Dumnezeu.
Ce trebuie să facă părinţii ai căror
fete se duc după bărbaţi, înainte de cununie şi trăiesc cu ei în concubinaj?
Părinţii
care pătimesc o asemenea ruşine şi durere trebuie să facă una din două. Ori
acceptă să-şi căsătorească fiica, prin cununie religioasă, cu tînărul la care a
fugit şi cu care a păcătuit, ori îşi aduc fiica acasă, o duc la un preot pentru
spovedanie şi aşteaptă să o căsătorească, fie că este sau nu însărcinată. Cel
mai bun lucru este ca tînăra, care a fugit de la părinţi la mirele ei, să fie
cununată cît mai repede posibil cu cel pe care şi l-a ales şi cu care a rămas
gravidă, ca nu cumva să fie măritată cu altul împotriva voinţei ei. Fiindcă
orice căsătorie făcută cu sila, dacă tinerii nu se iubesc, nu este de durată.
Ce trebuie să facă părinţii a căror
fiică necăsătorită a rămas însărcinată şi trăieşte în desfrînare?
În
acest caz, dureros pentru familie, se recomandă o singură soluţie creştină:
fata gravidă să fie protejată şi încurajată să-şi nască copilul, iar nu să-1
avorteze. Astfel, întreaga familie va avea mare bucurie de la Domnul. Iar dacă
se ştie cu cine a greşit, la timpul rînduit poate fi căsătorită cu tatăl copilului,
însă numai cu cununie religioasă, urmînd în toate sfatul duhovnicului. Iar dacă
este desfrînată şi a greşit cu mai mulţi bărbaţi, să se întoarcă la Dumnezeu
prin pocăinţă şi spovedanie şi va fi iertată, dacă nu mai păcătuieşte şi
ascultă de duhovnic.
Ce înţelegem prin căsătorie canonică sau
religioasă?
Este
unirea creştină, legiuită, între un bărbat şi o femeie, la vîrsta rînduită de
Biserică, cu cununie religioasă în faţa Sfântului Altar, unde cei doi miri
făgăduiesc, înaintea lui Dumnezeu şi a oamenilor, că vor convieţui pînă la
sfîrşitul vieţii. Apoi, că vor naşte şi creşte copii în dreapta credinţă şi vor
suferi toate greutăţile vieţii cu răbdare, urmînd sfaturile duhovnicului lor şi
împlinind cu sfinţenie cuvintele Sfîntului Apostol Pavel, care zice: Fugiţi
de desfrânare! (Corintenii 6,18);
iar în alt loc zice: Cinstită este nunta întru toate şi patul neîntinat; iar
pe desfrinaţi şi pe preadesfrânaţi îi va judeca Dumnezeu (Evrei 13,4).
Ce înţelegem prin căsătorie necanonicâ
sau nelegiuită?
Înţelegem
căsătoria fără cununie religioasă, care este oprită de Biserică şi de Sfintele
Canoane. Mai înţelegem căsătoria între doi tineri care sînt rude apropiate;
adică veri primari, de gradul al doilea; căsătoria cu fraţi vitregi, cu fini
sau naşi etc. Căsătoria între rude apropiate de sînge se numeşte amestecare
de sînge şi este un păcat mai mare decît preadesfrînarea. O asemenea căsătorie
nu se poate face niciodată şi nici un preot nu poate binecuvînta şi cununa doi tineri
care sînt rude apropiate. Iar cei ce au căzut în acest păcat de moarte, trebuie
să se spovedească, să dea divorţ de soţia nelegitimă şi să stea cel puţin şapte
ani neîmpărtăşiţi, cum prevede canonul 54 al Sinodului VI ecumenic.
Cei
ce trăiesc necununaţi, dacă nu sînt rude, sînt datori să se cunune religios cît
mai curînd şi să se spovedească. Apoi să facă un canon de cîţiva ani şi vor fi
iertaţi de Dumnezeu, dacă vor duce o viaţă creştinească.
Călugării din mănăstiri se pot întoarce
din nou în lume pentru a se căsători?
Tinerii
care se duc la mănăstire şi stau cîţiva ani ca fraţi începători, dacă nu pot
duce jugul vieţii monahale, se pot întoarce în lume să se căsătorească. Nunta
lor este considerată ca a doua căsătorie. Iar dacă cer de bunăvoie tunderea în monahism,
cu binecuvîntarea duhovnicului şi a stareţului respectiv, şi se fac călugări,
prin depunerea solemnă a unui jurămînt sau făgăduinţe în faţa Sfîntului Altar,
prilej cu care li se schimbă şi numele, din clipa aceea sînt opriţi definitiv de
Canoanele Bisericii de a se reîntoarce în lume şi a se mai căsători, căci au
fost făgăduiţi lui Dumnezeu.
Dacă
totuşi sînt cazuri cînd un călugăr se leapădă de jurămîntul făcut şi se
căsătoreşte, el este considerat ca un lepădat de credinţă, ca un apostat, şi nu
are voie nici să fie cununat de preot, nici să dea slujbe la biserică, nici să
fie împărtăşit pînă la moarte, pînă cînd nu părăseşte din nou lumea şi se întoarce
la pocăinţă în mănăstire, şi nici copiii lui nu pot să fie preoţi. Iar dacă
moare în lume căsătorit, nu are mîntuire şi se îngroapă deoparte, cu cei
sinucişi, cu ateii şi ereticii, căci s-a lepădat de bunăvoie de făgăduinţa şi
jurămîntul dat lui Dumnezeu. La fel se pedepseşte şi călugăriţa care se
întoarce în lume şi se căsătoreşte. Nu are iertare pînă cînd nu vine din nou la
pocăinţă.
Numai
fraţii de mănăstire, chiar dacă au fost îmbrăcaţi în negru, dacă se întorc în
lume şi se căsătoresc, sînt opriţi de Sfînta împărtăşanie doi sau trei ani,
asemenea celor ce se căsătoresc a doua oară. Ei au iertare şi pot fi cununaţi,
căci încă n-au depus jurămîntul călugăresc.
Dar preoţii de mir, dacă rămîn văduvi
sau nu se înţeleg cu soţiile lor, pot să dea divorţ şi să se căsătorească a
doua oară ?
Nu,
niciodată! Preotul ortodox are dreptul la o singură căsătorie, care rămâne pe viaţă.
În caz de divorţ sau deces, preotul văduv sau rămas singur, ori slujeşte în
văduvie curată la parohia sa, ori se face călugăr şi slujeşte la mănăstire. El
nu mai are voie să se recăsătorească pînă la moarte, şi nici vreun episcop sau
duhovnic nu-l poate dezlega pentru acest lucru. Dacă totuşi un preot se
recăsătoreşte, va trebui să fie caterisit, adică scos din preoţie, rămînînd ca un
simplu mirean.
Biserica îngăduie să se facă nunţi
creştine cu muzică şi dans?
Nu,
Biserica lui Hristos şi Sfinţii Părinţi opresc participarea creştinilor la
petreceri, la beţii, la jocuri şi la tot felul de distracţii lumeşti, care
strică morala creştină şi duc pe oameni, mai ales pe cei tineri, la desfrînări,
certuri, crime şi divorţuri. Dansurile şi jocurile sînt îngăduite doar copiilor
mici, ca distracţii copilăreşti, iar nu oamenilor maturi. Oare nu beţiile,
dansurile şi distracţiile, de zi şi de noapte, au stricat morala, viaţa curată
şi cinstea tinerilor noştri, băieţi şi fete?
Deci,
nunta cu muzică, cu lăutari, cu dans, cu tot felul de beţii şi certuri,
distruge echilibrul moral-creştin al societăţii noastre, împinge pe tineri şi
chiar pe cei vîrstnici la desfrîu, aduce ură şi răzbunare între creştini şi
între rude, iar peste cei vinovaţi aduce mînia lui Dumnezeu.
Nunta
cu lăutari este cu atît mai vinovată, cu cît se săvîrşeşte Duminica, care este
ziua Domnului, de odihnă şi reculegere. Căci păcatele ce se fac Duminica sînt
mai greu pedepsite de Dumnezeu decît cele făcute în alte zile. Iar muzica şi
dansul sînt primele ispite care duc pe tineri la desfrînare.

CUNUNIA RELIGIOASĂ
Ce este cununia religioasă?
Cununia
religioasă este una din cele şapte Sfinte Taine ale Bisericii, prin care un
tînăr şi o tînără, de aceeaşi credinţă, ortodoxă, se unesc de bunăvoie în faţa
Sfîntului Altar, pentru a convieţui pînă la moarte, în vederea naşterii şi
creşterii de copii.
Cum trebuie să se pregătească mirii
pentru ziua sfîntă a Cununiei lor?
Să
fie spovediţi şi împărtăşiţi cu Preacuratele Taine, cu cîteva zile mai înainte;
să fie împăcaţi cu părinţii şi cu toate rudele; să se îmbrace cuviincios pentru
taina Nunţii, cum se cuvine creştinilor iubitori de Hristos şi să vină în
biserică, la slujba cununiei, cu multă credinţă, cu evlavie şi nemîncaţi pentru
a primi ajutorul şi binecuvîntarea lui Dumnezeu.
În ce zile de peste an nu se fac nunţi
şi cununii religioase?
Biserica
Ortodoxă, prin Sfinţii Părinţi, interzice cu desăvîrşire oficierea cununiei
religioase în cele patru posturi de peste an, miercurea şi vinerea, precum şi
în zilele marilor praznice creştine, cum sînt: Sfintele Paşti şi Săptămîna Luminată,
de la Crăciun pînă după Botezul Domnului, Duminica Rusaliilor, Înălţarea
Sfintei Cruci, Adormirea Maicii Domnului etc. Întrucît Biserica nu poate face
excepţii în aceste zile şi în cele patru posturi, este obligatoriu pentru creştini
să respecte instrucţiunile canonice din calendar, referitoare la zilele cînd nu
se fac nunţi. în cazuri foarte grave episcopul locului poate face unele
excepţii. Dar este mai bine să se respecte regulile canonice ortodoxe, întrucît
marile sărbători şi posturile sînt zile de bucurie duhovnicească, iar nu zile
de veselie şi ospeţe.
Care este ziua cea mai potrivită pentru
săvîrşirea cununiei religioase?
Este
Sfînta Duminică, potrivit rînduielii creştine ortodoxe. Până în ziua cununiei,
mirii stau fiecare la părinţii lor, iar în dimineaţa Duminicii stabilite pentru
Cununia religioasă, mirii se pregătesc fiecare, ajutaţi de naşii lor. Apoi
mirele, însoţit de rude, merge la casa miresei şi de aici vine împreună cu
părinţii, cu naşii şi cu toate rudele la biserică, în parohia mirelui. Aici
sînt aşezaţi în faţă, la loc de cinste, şi ascultă cu evlavie Sfînta Liturghie,
iar preotul şi credincioşii se roagă lui Dumnezeu în timpul slujbei pentru
binecuvîntarea şi ajutorul lor în căsătorie. După predică mirii se împărtăşesc
cu Trupul şi Sîngele lui Hristos, dacă au dezlegare de la preot şi dacă nu s-au
împărtăşit mai înainte.
La
sfîrşitul Liturghiei se scoate Sfînta Evanghelie, Sfînta Cruce, cununiile şi
cele necesare, în mijlocul bisericii şi începe slujba logodnei şi a Cununiei
religioase, la care trebuie să participe tot satul, ca martori şi rugători,
înaintea lui Dumnezeu, pentru noua familie care se întemeiază acum. Cu cît vor
participa mai mulţi credincioşi la cununie şi cu cît se vor ruga mai mulţi
pentru cei doi miri, cu atît le va fi căsnicia mai liniştită şi binecuvîntată.
După slujbă preotul binecuvintează mirii şi îi însoţeşte la masa de nuntă din
casa mirelui, împreună cu rudele. Iar după binecuvîntarea mesei, ospătează cu
toţii şi se veselesc, slăvind pe Dumnezeu, iar preotul ţine cuvînt de
învăţătură; apoi se aduc daruri pentru cei doi miri.
Este bine să se facă slujba cununiei sîmbăta, aşa
cum se obişnuieşte în unele locuri astăzi?
În
nici un caz nu este canonic să se facă slujba cununiei sîmbăta, din următoarele
motive:
-
Sîmbăta este zi de rugăciune pentru cei morţi şi de pregătire pentru Sfînta
Duminică;
-
în această zi nu pot participa majoritatea enoriaşilor din parohie la slujba
Cununiei, ca să se roage pentru cei ce se căsătoresc, deoarece sînt la lucru;
-
întrucît după cununie mirii, rudele şi tinerii merg la petrecere şi la masă,
veselindu-se; unii dansează, alţii se îmbată şi se ceartă, iar alţii vorbesc şi
fac alte fărădelegi, este păcat să se facă toate acestea, mai ales sîmbăta
seara spre Sfînta Duminică, căci supără pe Dumnezeu. Iar Duminică dimineaţa, în
loc să se ducă credincioşii la biserică să asculte Sfînta Liturghie şi să
slăvească pe Dumnezeu, împreună cu îngerii, ei dorm şi fac păcate trupeşti în
ziua cea sfîntă a Domnului.
Iată
pentru ce nu trebuie să se facă slujba Cununiei sîmbăta şi petreceri lumeşti cu
beţii şi jocuri la nunţi, în noaptea Sfintei Duminici! De aceea, celor ce fac
asemenea păcate, le merge rău în familie.
Ce
calităţi creştine trebuie să aibă naşii de cununie şi cine nu poate cununa?
Naşii
de cununie trebuie să fie ortodocşi, să locuiască cît mai aproape de finii pe
care îi cunună, ca să-i poată mai bine supraveghea duhovniceşte, şi să fie buni
creştini. Adică să fie evlavioşi, cu familie model în societate, cu copii bine
crescuţi, paşnici şi iubitori de biserică. De obicei naşii se aleg cu
binecuvîntarea preotului şi cu învoirea ambilor miri şi a rudelor apropiate. Nu
pot fi naşi de cununie cei necununaţi, cei divorţaţi, cei de altă
religie, cei necredincioşi şi răi, cei beţivi
şi desfrînaţi şi cei ce nu vin regulat la biserică în Duminici şi
sărbători.
Care
sînt principalele datorii ale naşilor de cununie?
-
Să dea sfaturi creştineşti finilor lor, ori de cîte ori este nevoie, să-i
viziteze regulat;
-
Să-i îndrume permanent pe calea credinţei, a bisericii şi a bunei rînduieli
creştineşti;
-
Să-i împace cînd se ivesc neînţelegeri;
-
Să le dea cărţi sfinte pentru citit;
-
Să-i povăţuiască întotdeauna cum trebuie să se comporte în casă, pe cale, în
societate, la locul de muncă, faţă de părinţi şi, mai ales, să-i îndemne să
nască copii şi să aibă un bun duhovnic.
De
ce
se îmbracă mirele şi, mai ales, mireasa
în haine albe la cununie şi de ce se încununează cu coroane precum împăraţii?
Hainele
albe la miri sînt semn al nevinovăţiei şi al fecioriei lor, iar coroanele pe
cap sînt semn că cei doi tineri, asemenea împăraţilor, au biruit patimile
tinereţii, adică pofta desfrînării şi au ajuns biruitori asupra trupului şi
asupra diavolului, în faţa Sfîntului Altar.
Tinerii
miri care greşesc înainte de cununie şi nu mai sînt feciori, au dreptul să se
îmbrace în haine albe la nuntă şi să fie încununaţi la biserică?
După
vechea rînduială a Bisericii, tinerii care au păcătuit până la nuntă, ca şi cei
ce au trăit în concubinaj, nu mai vin la cununie în haine albe, nu li se mai pun
coroanele pe cap şi nici nu li se face slujba cununiei în naos, în faţa
Sfîntului Altar, ci toţi aceştia se cunună în pronaosul bisericii, cu slujbă de
cununie specială, ca la cei ce se
căsătoresc a doua şi a treia oară. Aşa ar trebui să facă şi preoţii ortodocşi
astăzi cu cei ce păcătuiesc înainte de cununie.
Cum
se cunună cei ce se căsătoresc canonic a doua şi a treia oară?
Cei
ce primesc a doua şi a treia cununie, se cunună numai în pronaosul bisericii,
cu îmbrăcăminte simplă, cu slujbă redusă, fără nici un fast şi nu primesc
cununii pe cap, asemenea tinerilor care au păcătuit înainte de nuntă. Sfinţii
Părinţi spun că prima nuntă este binecuvîntare şi lege; a doua nuntă este
îngăduinţă şi iertare; iar a treia nuntă este fărădelege.
De
aceea, la a doua nuntă soţii se opresc doi ani de Sfînta împărtăşanie, iar la a
treia se opresc de la trei la cinci ani. La fel, se opresc un timp de cele
sfinte mirii care sînt rude îndepărtate. Iar dacă sînt rude apropiate, nu pot
fi cununaţi.
Cum
se
face cununia religioasă, dacă mireasa
este deja gravidă?
Intr-un astfel
de caz cununia religioasă, în mod canonic, se face fără fast, aşa cum se
procedează la cununia a doua. Dacă preotul constată la spovedanie că mireasa
este mai puţin vinovată, se poate face cununie religioasă normală. Dacă mireasa
este aproape de naştere sau dacă a născut înainte de cununie, poate fi cununată
religios, împreună cu soţul ei, după trecerea celor 40 de zile de la naştere,
sau în aceeaşi zi cu Botezul pruncului.
Ce
trebuie să facă soţii care trăiesc în concubinaj, dacă unul dintre ei nu
acceptă Cununia religioasă din motive personale?
Dacă
unul dintre soţi nu vrea să se cunune religios, indiferent din ce motiv, ei
trebuie să se despartă definitiv prin divorţ. Dar mai întîi preotul respectiv
este dator să cerceteze cazul şi să caute să-i convingă să accepte cununia
religioasă. Aceasta cu atît mai mult cînd soţii sînt bătrîni, ca să nu moară în
acest greu păcat al desfrînării şi să rămînă neiertaţi.
Ce trebuie să facă soţii necununaţi, care sînt de religii diferite şi au şi
copii?
Mai
întîi, soţul ortodox să caute să convertească la ortodoxie pe cel ce este de
altă credinţă şi apoi să se cunune religios. Dacă nu reuşeşte, să se despartă
prin divorţ, ca să înceteze păcatul. Dacă nici aceasta nu vor, măcar să
înceteze trăirea conjugală dintre ei, în speranţa că pînă la urmă se vor boteza
şi cununa la biserică.
În
toate aceste cazuri să se ţină cont de sfatul preotului V al episcopului
respectiv.
Ce
simbolizează florile, luminările albe, podoabele şi tinerele fecioare care
însoţesc mireasa la biserică, precum şi vinul şi pîinea din care gustă mirii la
cununie?
Cei
doi miri, care au biruit patimile firii şi s-au apropiat feciori la cununie în
faţa Sfîntului Altar, sînt asemenea cu doi împăraţi care vin să fie încununaţi
de Dumnezeu şi de Biserică. De aceea se cunună în faţa Altarului cu Evanghelia
şi Sfînta Cruce aşezată înaintea lor. De aceea, atît îmbrăcămintea lor albă,
neîntinată, cît şi florile, lumînările albe, coroanele, cîntările şi slujba în
sine, dau un caracter de sărbătoare şi bucurie la nunta neprihănită a celor doi
tineri credincioşi, curaţi şi biruitori ai ispitelor tinereţii. Pîinea dulce
înmuiată în vin, din care gustă mirii, simbolizează viaţa de familie, care este
totdeauna amestecată cu dulce şi amar, cu bucurii şi necazuri, iar bomboanele
şi, în unele părţi, pîinea care se împarte la participanţi, simbolizează
solidaritatea tuturor credincioşilor cu tinerii căsătoriţi, pe care sînt datori
să-i ajute şi de care să fie alături în toate necazurile şi ispitele vieţii de
familie. Iată, deci, ce semnificaţie duhovnicească deosebită are taina Nunţii,
cu toate simbolurile ei, la creştinii ortodocşi!
Este
canonic să aibă mirii mai
mulţi naşi de cununie?
Este
oprit de Sfintele Canoane să se facă Cununia religioasă cu mai mulţi naşi, ca
nu cumva fiii naşilor, care devin rude spirituale între ei, să se căsătorească,
neştiind că sînt opriţi de Biserică.
În
mod canonic, cei doi miri trebuie să aibă un singur rînd de naşi, ca şi la
Botez, care devin părinţi spirituali ai mirilor pentru toată viaţa şi care vor
da răspuns înaintea lui Hristos pentru finii lor.
În ce cazuri se poate face Cununia
religioasă în familie?
Numai
în cazul în care cei doi soţi au trăit în concubinaj mulţi ani şi acum unul
dintre ei este infirm sau bolnav la pat şi nu poate veni la biserică.
Se poate săvirşi Cununia religioasă la
mănăstiri?
În
mod canonic este interzisă săvîrşirea Cununiei religioase la mănăstiri,
înîrucît călugării şi-au închinat viaţa lui Dumnezeu şi au renunţat definitiv
la nuntă.
„Ieromonahul,
adică preotul călugăr, nuntă nu săvîrşeşte, adică nu binecuvîntează, căci
aceasta este fărădelege. Pe unul ca acela îl canonisesc dumnezeieştii Părinţi
cu lipsa preoţiei lui" (Pravila lui Matei Basarab, 121, 135)
Cînd nu poate preotul cununa pe cei doi
miri, chiar dacă sînt ortodocşi?
Preotul
nu poate săvîrşi Cununia religioasă în următoarele cazuri
-
Dacă mirii nu cunosc deloc religia ortodoxă şi sînt îndoielnici în credinţă;
-
Dacă nu ştiu cel puţin Tatăl nostru. Crezul, Psalmul 50 şi Rugăciunile
începătoare, pe care sînt datori să le rostească în timpul cununiei;
-
Dacă nu s-au spovedit din copilărie, înainte de cununie;
-
Dacă mirii şi părinţii lor sînt rude apropiate;
-
Dacă părinţii mirilor nu sînt de acord cu căsătoria fiilor lor
-
Dacă unul dintre miri este logodit şi chiar cununat cu altă persoană;
- Dacă
unul dintre ei este infirm mintal sau corporal şi nu pot convieţui împreună,
nici nu pot naşte copii;
- Dacă
unul din soţi huleşte în faţă pe Dumnezeu.
În
toate aceste cazuri preotul este oprit de Biserică să săvârşească
slujba cununiei celor doi tineri, pînă cînd constată că s-au înlăturat
impedimentele canonice de mai sus.
Ce rol duhovnicesc are masa obştească,
ce se pune în cinstea mirilor după Cununia religioasă?
Masa
ce se pune în cinstea mirilor, după slujba cununiei, are acelaşi rol ca şi masa
de la nunta din Cana Galileei, la care au luat parte însuşi Fiul lui Dumnezeu,
Maica Domnului şi Sfinţii Apostoli. Aceasta este o masă a bucuriei şi a iubirii
creştine, de cinstire şi respect pentru noua familie care se întemeiază acum.
De ce se dau daruri la masa mirilor,
după cununie?
Darurile
ce se oferă de către rude şi credincioşi la nuntă, în cinstea mirilor, au
caracterul unei milostenii creştine, de ajutor la întemeierea noii familii.
Această tradiţie creştinească trebuie respectată, căci ea uneşte şi înfrăţeşte
pe credincioşi, cu condiţia să nu se transforme în lăcomie după avere şi bani,
fapt ce duce uneori la certuri în familie, la răzbunare şi chiar la divorţ.
Ce păcate se săvîrşesc astăzi, înainte,
în timpul şi după Cununia religioasă?
În
zilele noastre Taina Nunţii sau a Cununiei este una din cele mai profanate
Taine ale Bisericii Ortodoxe. Iată ce păcate se fac astăzi cu prilejul
săvîrşirii Cununiei religioase:
-
Aproape toţi tinerii de astăzi trăiesc de mici în grele păcate trupeşti şi vin
la Cununia religioasă cu totul nevrednici de harul lui Dumnezeu;
-
Majoritatea mirilor se cunună nespovediţi din copilărie la duhovnici sau se
spovedesc formal, se împărtăşesc de ochii lumii
şi nu se căiesc de păcatele făcute, nici nu fac canon pentru ele.
-
Cei mai mulţi miri greşesc trupeşte cu miresele lor chiar cu puţin înainte de
cununie, iar alţii greşesc cu mai multe femei, atrăgînd asupra lor pedeapsa Lui
Dumnezeu;
-
Nu puţini tineri şi tinere se căsătoresc între ei după ce fac avorturi, fără a
le spovedi la duhovnic înainte de cununie;
-
Cununia religioasă se face astăzi cu multă mîndrie, cu mult fast lumesc şi cu scopul
de a plăcea mai mult oamenilor decît lui Dumnezeu. Astfel, mirii, mai ales
miresele, se îmbracă luxos, se sulimenesc, se coafează necuviincios, după moda
lumii, ca să atragă atenţia tuturor, lucru care nu se cuvine creştinilor
iubitori de Hristos;
-
Tinerii miri vin Ia Cununie cu totul necatehizaţi religios, fără a şti pe de
rost măcar Crezul, Psalmul 50 şi alte rugăciuni, precum şi învăţăturile de bază
ale credinţei ortodoxe;
-
Mirii sînt însoţiţi la Cununie uneori de cîntece şi instrumente muzicale pînă
la uşa bisericii, în loc să vină aici rugîndu-se; iar în timpul slujbei se fac
fotografii şi se înregistrează imagini pe video, încît slujba propriu-zisă şi
sfintele rugăciuni sînt cu totul profanate şi nu mai au un caracter sacru,
supărînd astfel pe Dumnezeu;
-
După Cununie, nunta se face la creştini cu multă tulburare, cu cîntece şi
jocuri lumeşti, cu beţii, certuri şi alte sminteli păgîneşti, urmărindu-se mai
mult adunarea de bani şi alte scopuri, care schimbă idealul sfînt, dumnezeiesc,
al familiei creştine.
Din
aceste pricini, familiile nou-întemeiate nu-şi ating pe deplin scopul sfânt
rînduit de Dumnezeu, adică armonia între soţi şi naşterea de copii. Iar urmarea
directă a celor de mai sus sînt: certurile între soţi, avortul, beţia,
necredinţa, naşterea de copii bolnavi şi divorţul.
De
toate acestea sînt direct răspunzători atît părinţii şi fiii lor, cît şi
preoţii de parohii, care nu-i învaţă pe miri de mici poruncile şi voia Lui
Dumnezeu.
Comentarii
Trimiteți un comentariu
Vă salut! Vă rugăm folosiţi comentarii decente în duh ortodox!